Årsregnskab

Nestlé præsenterer lavere økologisk salg efter prisstigninger

Årsregnskab melder om lavere salg af økologiske varer end forventet i kølvandet på prisstigninger.

Nestlé præsenterer lavere økologisk salg efter prisstigninger
I 2024 forventer Nestlé at salget af økologiske varer stiger med fire procent. (Arkivfoto).
Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 22. februar 2024

Nestlé, der blandt andet står bag KitKat og Nesquik, oplyser, at selskabets nettooverskud steg med 20,9 procent i 2023.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Den schweiziske fødevaregigant har netop præsenteret sit årsregnskab.

Salget af økologiske varer var i 2023 i kølvandet på prisstigninger en smule lavere af forventet, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Selskabet forklarer selv udviklingen med, at forbrugerne har vendt sig mod andre fødevareproducenter.

– Hidtil usete niveauer af inflation i løbet af de seneste to år har øget presset på mange forbrugere og påvirket efterspørgslen på mad- og drikkevarer, udtaler selskabets administrerende direktør, Mark Schneider, ifølge Reuters.

I 2024 forventer selskabet at salget af økologiske varer stiger med fire procent.

Selskabet har ligesom mange andre fødevarevirksomheder hævet priserne.

Hovedargumenter for prisstigningerne er, at selskaberne skal betale mere for at få de råvarer, de bruger til at producere deres produkter.

Nestlé er en af de største globalt indenfor føde- og drikkevarer.

Tilbage i 2022 hævede Nestlé i de første seks måneder af året sine priser med 6,5 procent, og prisstigningerne fortsatte derefter.

ritzau/

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Årsregnskab

Se flere artikler