I denne artikel vil vi gennemgå De 7 P'er. De 7 P'er er en teori inden for markedsføring, der også kaldes det udvidede paramtermix. Teorien har været brugt i mange år, og den er stadig lige aktuel i dag. Vi vil gennemgå hver af de syv parametre, som teorien består af.
Hvad består De 7 P'er af?
Teorien De syv P'er eller det udvidede paramtermix består af følgende syv elementer:
- Produktet/ydelsen
- Pris
- Placeringen (ofte også kaldet distribution)
- Promovering (ofte også kaldet kommunikation)
- Personerne (ofte også kaldet personale)
- Processen (tænkes ofte som de interne processer)
- De fysiske rammer/miljøet
Forklaring på De 7 P'er
Vi vil gennemgå hvert af de enkelte parametre nærmere.
Produktet/ydelsen
Det første De syv P'er handler om, er produktet eller ydelsen. Hvad tilbyder virksomheden, og hvilke behov opfylder det? De fleste virksomheder har en idé om, hvilket produkt eller ydelse de vil sælge. Men mange glemmer at tage fat på behovene, som produktet skal opfylde. Det er vigtigt at have fokus på behovene, da det er dem, der skal sælge produktet. De fleste køber ikke et produkt eller en ydelse for at have det, men for at undgå et problem eller opfylde et behov.
Prisen
Det andet paramter er prisen. Hvor meget koster produktet eller ydelsen? De fleste virksomheder har en idé om, hvor meget deres produkt eller ydelse koster. Men mange glemmer at tage fat på, hvad kunden er villig til at betale. De fleste er ikke villige til at betale det samme for et produkt eller en ydelse. Det er vigtigt at have fokus på, hvad kunden er villig til at betale, da det er det, der afgør, om De kan sælge Deres produkt eller ydelse.
Placeringen
Det tredje parameter er placeringen. Hvor vil De have Deres produkt eller ydelse til at være tilgængelig for Deres kunder? De fleste virksomheder har en idé om, hvor de vil have Deres produkt eller ydelse til at være tilgængelig. Men mange glemmer at tage fat på, hvor Deres kunder befinder sig. De fleste køber ikke et produkt eller en ydelse, hvis De ikke kan finde det. Det er vigtigt at have fokus på, hvor Deres kunder befinder sig, da det er der, De skal sælge Deres produkt eller ydelse.
Promovering
Det fjerde paramter handler om promovering, der ofte også kaldes kommunikation. Hvordan skal De kommunikere Deres produkt eller ydelse til Deres kunder? De fleste virksomheder har en idé om, hvordan de skal kommunikere Deres produkt eller ydelse. Men mange glemmer at tage fat på, hvilke kanaler Deres kunder bruger. De fleste køber ikke et produkt eller en ydelse, hvis De ikke kan finde det. Det er vigtigt at have fokus på, hvilke kanaler Deres kunder bruger, da det er der, De skal sælge Deres produkt eller ydelse.
Personerne
Det femte parameter handler om personerne, der ofte også kaldes personale. Hvem vil De have til at sælge Deres produkt eller ydelse? De fleste virksomheder har en idé om, hvem de vil have til at sælge Deres produkt eller ydelse. Men mange glemmer at tage fat på, hvor Deres kunder befinder sig. De fleste køber ikke et produkt eller en ydelse, hvis De ikke kan finde det. Det er vigtigt at have fokus på, hvor Deres kunder befinder sig, da det er der, De skal sælge Deres produkt eller ydelse.
Processen
Det sjette og andensidste parameter i De syv P'er er processen, der også ofte kaldes de interne processer. Hvordan vil De have Deres produkt eller ydelse til at blive leveret? De fleste virksomheder har en idé om, hvordan de vil have Deres produkt eller ydelse til at blive leveret. Men mange glemmer at tage fat på, hvilke krav Deres kunder har. De fleste køber ikke et produkt eller en ydelse, hvis De ikke kan finde det. Det er vigtigt at have fokus på, hvilke krav Deres kunder har, da det er der, De skal sælge Deres produkt eller ydelse.
De fysiske rammer/miljøet
Det syvende og sidste parameter i De syv P'er er de fysiske rammer/miljøet. Hvordan Deres kunder omgiver sig Deres produkt eller ydelse? De fleste virksomheder har en idé om, hvordan de vil have Deres produkt eller ydelse til at blive leveret. Men mange glemmer at tage fat på, hvilke krav Deres kunder har. De fleste køber ikke et produkt eller en ydelse, hvis De ikke kan finde det. Det er vigtigt at have fokus på, hvilke krav Deres kunder har, da det er der, De skal sælge Deres produkt eller ydelse.
Når De tager De syv P'er i brug, vil De opdage, at De får et bedre overblik over Deres virksomhed. De vil også opdage, at De får et bedre overblik over Deres kunder. De syv P'er er et nyttigt redskab, som De kan bruge til at forbedre Deres virksomhed. Så hvad venter De på? Gå i gang med at bruge De syv P'er i Deres virksomhed. De vil ikke fortryde det.