FN's maritime organisation (IMO) skal skærpe kravene til konstruktionen af de containere, der fragtes langvejs med fragtskibe, og containerne skal sættes bedre fast på skibene.
Det mener erhvervsminister Morten Bødskov (S), som sammen med ministerkolleger fra Tyskland og Holland har sendt et brev afsted til IMO, oplyser Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
- Vores havbunde skal ikke være containerkirkegårde, udtaler Bødskov i pressemeddelelsen.
Han nævner, at tabte containere både forurener og udgør en risiko for sejlende.
- Derfor har jeg i fællesskab med mine tyske og nederlandske kollegaer sendt et brev med anbefalinger til IMO’s generalsekretær, så vi kan komme problemet til livs, siger Morten Bødskov.
Der er ingen lette løsninger, mener ministeren, men der bør ske ændringer.
Foruden de praktiske krav til containere og skibe bør besætningerne på bådene trænes i at forudsige risikable bølgeforhold, der kan afstedkomme tabte containere, mener Morten Bødskov.
Meldingen kommer, efter at et Mærsk-skib kort før jul sidste år tabte 46 containere i Nordsøen ud for Hanstholm i Nordjylland. Det skete i forbindelse med uvejr. Det har krævet et større oprydningsarbejde.
Den episode nævnes specifikt i pressemeddelelsen.
I dagene efter skyllede køleskabe, kompressorer og medicinsk udstyr i land, men miljøminister Magnus Heunicke (S) forsikrede dog dengang om, at der ikke var tale om miljøskadelige produkter.
Kilde: /ritzau/