Det gør ondt på Ekstra Bladet, at annoncemarkedet ikke giver lige så mange penge i kassen som tidligere.
Derfor ser mediet sig nødsaget til at finde besparelser på 15 millioner kroner. Det siger den ansvarshavende chefredaktør, Knud Brix, til fagbladet Journalisten.
- Det betyder desværre, at vi bliver nødt til at sige farvel til en række medarbejdere på tværs af organisationen, lyder det i en sms til fagbladet.
Han oplyser ikke, hvor mange stillinger der skal nedlægges, men ifølge Journalisten vil ledelsen fyre 15 medarbejdere bredt i huset.
Det vil sige, at det ikke kun kommer til at gå ud over de redaktionelt ansatte, skriver mediet videre.
I løbet af de kommende to uger skal det endelige antal forhandles på plads, og af respekt for den proces ønsker Knud Brix ikke at kommentere sagen yderligere.
Sparerunden skriver sig ind i en lang række af slagsen, der har ramt en yderst presset mediebranche i nyere tid.
Branchen har generelt været ramt af stigende omkostninger til eksempelvis avisproduktion samt faldende indtægter fra annoncer.
På Ekstra Bladet skete det så sent som for to år siden, at man også her skulle spare 15 millioner kroner. Det skriver MediaWatch.
Det betød, at 22 medarbejdere måtte forlade mediet.
Da den daværende fyringsrunde blev gennemført, sagde formanden for Ekstra Bladets medarbejderforening, at folk med op til 40 års anciennitet måtte pakke deres ting og søge mod udgangen.
Det var en del af en større sparerunde hos JP/Politikens Hus, som blev begrundet med faldende omsætning og stigende omkostninger til blandt andet papir.
Hos Jyllands-Posten fratrådte 16 medarbejdere i den forbindelse.
Kilde: /ritzau/