Mere end halvdelen af de biler, som blev indregistreret i juli, kører på el.
Det viser tal fra brancheorganisationen Mobility Denmark, som tidligere hed De Danske Bilimportører.
I alt blev der indregistreret 11.517 biler i juli, hvoraf 52 procent var elbiler.
Det samlede antal nyindregistrerede biler ligger nogenlunde på niveau med juli i 2023. Men antallet af nye elbiler på vejene har taget et markant spring.
I år var antallet af indregistrerede elbiler i juli 69 procent højere end i juli 2023, oplyser Mobility Denmark.
- Bilsalget holder et fint niveau i 2024. Det indikerer, at efterspørgslen efter nye personbiler fortsat er der, og vi forventer, at det tiltager frem mod årsskiftet, så 2024 bliver et fornuftigt bilår, siger Mads Rørvig, som er administrerende direktør i Mobility Denmark, i en pressemeddelelse.
I toppen af listen over de mest populære modeller i juli, ligger Volkswagen ID. 4, som netop kører på el. Også nummer to på listen, Tesla Model Y, er en elbil. Det viser tal fra bilstatistik.dk.
Hos Dansk Industri glæder man sig over det stigende salg af elbiler. Men Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør i DI Bilbranchen, hæfter sig ved, at begejstringen hurtigt kan vende, hvis afgifter stiger.
- Danskerne har virkelig skabt et momentum i den grønne omstilling af bilparken. Ligeså glædelig en nyhed, det er for klimaet, ligeså skrøbelig en situation er det også. Vi ved fra landene omkring os, at salget af elbiler hurtigt kan gå tilbage, hvis støtten fra staten ikke fortsætter, siger han i en skriftlig kommentar.
Derfor foreslår Thomas Møller Sørensen at fastfryse lav registreringsafgift på elbiler frem til 2030.
Partierne bag finansloven for 2024 blev enige om at fastfryse bundfradraget for elbiler i både 2024 og 2025. Det var oprindeligt planen, at bundfradraget skulle være steget.
Kilde: /ritzau/