Andre nyheder

man, 13 maj 2024

Hoteller må fremover give lavere pris end gennem Booking.com

EU-Kommissionen har udpeget Booking.com som gatekeeper-platform. Nu har platformen seks måneder til at leve op til EU's Digital Markets Act (DMA). (Arkivfoto).
Koen Van Weel/Ritzau Scanpix EU-Kommissionen har udpeget Booking.com som gatekeeper-platform. Nu har platformen seks måneder til at leve op til EU's Digital Markets Act (DMA). (Arkivfoto).

Fremover må hoteller tilbyde lavere priser på deres egne hjemmesider, end der tilbydes gennem bookingplatformen Booking.com.

Bookingplatformen er nemlig blevet udpeget som en såkaldt gatekeeper under EU's lovpakke Digital Markets Act (DMA), som trådte i kraft i begyndelsen af marts.

Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

Digital Markets Act forbyder ifølge Dansk Erhverv, at gatekeeper-platforme benytter paritetsklausuler. Klausulerne har betydet, at hotellerne ikke har måttet udbyde deres værelser til en lavere pris end prisen gennem Booking.com.

Og det vil være til stor gavn for danske hoteller, at prisklausulerne bliver ophævet, mener Lars Ramme Nielsen, som er branchedirektør for Turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

- Håbet er, at mange forbrugere vil vælge at booke direkte hos hotellerne. Dermed vil forbrugerne få en fordel, fordi det er billigere, og hotellet vil helt spare provisionen, siger han.

Ifølge Lars Ramme Nielsen varierer provisionen fra hotelkæde til hotelkæde, men den ligger typisk et sted mellem 15 og 23 procent, siger han.

Derfor mener Lars Ramme Nielsen også, at det vil have en positiv effekt på hotellernes indtjening, at de fremover kan spare provisionen, hvis de får lokket forbrugerne over på deres egen platform.

Booking.com har nu seks måneder til at leve op til Digital Markets Act. I den periode vil prisklausulerne fortsat gælde.

- Vi har i et stykke tid arbejdet med Europa-Kommissionen, da vi forventede dagens beslutning, lyder det fra Booking.com i en skriftlig kommentar.

- Vi kommer fortsat til at arbejde konstruktivt med dem og gennemgår nu deres beslutning om udpegning, mens vi udvikler løsninger for at efterleve den.

EU-Kommissionen kan udpege platforme som gatekeepere, hvis de opfylder en række kriterier. Platformen skal både have en stærk økonomisk position og forbinde et stort antal brugere med et stort antal virksomheder.

I september udpegede Kommissionen de første seks gatekeeper-platforme. Det er Alphabet, som ejer Google, Amazon, Apple, ByteDance, som er selskabet bag TikTok, Meta og Microsoft.

EU-Kommissionen har desuden undersøgt de to reklameselskaber X Ads og TikTok Ads. Kommissionen har valgt ikke at udpege de to selskaber som gatekeepere.

Kommissionen har indledt en markedsundersøgelse af platformen X, som ventes at være færdig inden for fem måneder.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere