Andre nyheder

tor, 05 sep 2024

Ikea har ved en fejl trukket tusindvis af kroner fra kunder

For et år siden fik københavnerne en Ikea helt tæt på, da kæden  åbnede dette varehus på Dybbølsbro i København. Ikke alle kunder er dog lige glade i øjeblikket, for ifølge B.T. har Ikea uretmæssigt trukket beløb i forskellig størrelsesorden fra kunder. Langt de fleste har fået deres penge tilbage, oplyser Ikea.
Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix For et år siden fik københavnerne en Ikea helt tæt på, da kæden åbnede dette varehus på Dybbølsbro i København. Ikke alle kunder er dog lige glade i øjeblikket, for ifølge B.T. har Ikea uretmæssigt trukket beløb i forskellig størrelsesorden fra kunder. Langt de fleste har fået deres penge tilbage, oplyser Ikea.

Over 2000 kunder hos møbelkæden Ikea har uretmæssigt fået trukket op mod tusindvis af kroner fra deres konti.

Det skyldes en "menneskelig fejl i håndteringen" af et it-system.

Det oplyser Ikeas kommunikationsdirektør Christian Mouroux til Ritzau.

Beløbene svinger mellem et par tusind og op til 60.000 kroner, skriver B.T.

- En gruppe danske kunder er blevet trukket et beløb, som de ikke skulle være blevet trukket på baggrund af en hel eller delvis annullering af deres ordre, skriver Christian Mouroux.

Ikea forsikrer, at ingen kunder skal frygte, at der bliver trukket vilkårlige beløb fremover.

Christian Mouroux skriver, at "langt de fleste" af kunderne har fået tilbageført deres penge. Ikea arbejder på at få overført de sidste beløb.

- Vi arbejder på højtryk for at få ekspederet de sidste kunders tilbageførsler, lyder det fra kommunikationsdirektøren, der kalder fejlen for "dybt beklagelig".

- Vi kan kun undskylde for den ulejlighed, vores fejl har medført.

Kommunikationsdirektøren skriver desuden, at møbelforhandleren har "et dedikeret fokus" på at sikre, at den slags fejl ikke gentager sig.

Det fremgår ikke, hvor stort et samlet beløb der er tale om. Men Christian Mouroux oplyser, at for "ganske få kunder" er der tale om beløb på mere end 30.000 kroner.

- Langt størstedelen af kunderne er blevet trukket under 10.000 kroner, siger han.

Beløbene svinger i størrelse, da de matcher størrelsen på den ordre, som kunderne tidligere har lagt.

Det fremgår heller ikke, hvornår fejlen skete.

Christian Mouroux oplyser, at alle kunder vil modtage et personligt brev fra Ikea torsdag med information.

Ikea har ifølge sin hjemmeside årligt 9,3 millioner besøg i varehusene og 46,9 millioner besøg på enten www.ikea.dk eller i Ikeas app.

I dag har Ikea seks varehuse i henholdsvis Taastrup, Gentofte, København, Odense, Aarhus og Aalborg.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

SAS udvider til sommer med 15 nye ruter fra København Direkte ruter fra København til Madrid, Malta, Seattle og Krakow er en del af S... Læs mere
Gældsplagede Tupperware søger om konkursbeskyttelse Selskabet bag Tupperware skylder mere end 700 millioner dollar væk. Nu indgiver... Læs mere
Regeringen vil hjælpe Fanø med 20 millioner kroner Fanø Kommune har et stort hul i budgettet til næste år, men det vil regeringe... Læs mere
Ansatte i Moderaterne tilbydes fratrædelse efter sag - mod tavshedspligt Moderaterne har tilbudt utilfredse ansatte at blive fritstillet. Men kun hvis de... Læs mere