Selv om Ikea Danmark har fået flere kunder, falder selskabets omsætning og indtjening.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Ikea Danmark med udvalgte tal fra regnskabet for 2023/2024 torsdag.
Her fremgår det, at omsætningen for regnskabsåret landede på 5,1 milliard kroner mod 5,2 milliarder året før.
Indtjeningen af faldet fra 315 millioner kroner til 298 millioner i 2023/2024.
I løbet af året har Ikea sænket priserne med 9,2 procent i Danmark, lyder det.
Doris Lan, som er topchef i Ikea Danmark, fortæller, at selskabet har sænket priserne på 41 procent af sortimentet. Det svarer til, at 4800 produkter er blevet billigere, og det glæder direktøren.
- Det er jeg utrolig stolt af, da det understøtter vores vision om at skabe et bedre hjem for de mange. Det kan vi kun lykkes med ved at tilbyde overkommelige priser, hvor alle kan være med, siger hun i pressemeddelelsen.
I pressemeddelelsen fremhæver Ikea Danmark, at åbningen af et nyt varehus ved Dybbølsbro i København har bidraget til en samlet stigning i antallet af kunder - både fysisk og på nettet.
Det betyder, at Ikea fastholder sin markedsposition, selv om markedet har pil ned.
Ifølge Doris Lan er markedet for møbler og møbeltilbehør gået tilbage med cirka tre procent.
Og i det lys er hun godt tilfreds med resultatet.
- Alligevel har vi formået at fastholde et solidt omsætningsniveau og tiltrække flere kunder end nogensinde før, siger hun i meddelelsen.
Antallet af besøgende i Ikeas danske varehuse er i løbet af regnskabsperioden steget med 10,2 procent, oplyser selskabet. Samtidig er antallet af besøgende på nettet steget med 6,3 procent.
I 2023/2024 er onlinesalget steget og udgør nu 26 procent af det samlede salg.
Kilde: /ritzau/