Og det ville tage lang tid at genopbygge samme netværk for et andet selskab, hvis SAS var endt med at gå konkurs.
Det siger Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
- Det er rigtig vigtigt for os, for turismen og for det danske erhvervsliv, at der nu er fundet investorer til fremtidens SAS.
- SAS er det største flyselskab i Københavns Lufthavn og er en rigtig vigtig del af det knudepunkt, som vi driver her.
Tirsdag kunne selskabet oplyse, at en gruppe af fire investorer har valgt at investere 12,9 milliarder svenske kroner i SAS.
Dermed er det nødlidende selskab blevet reddet fra at gå konkurs.
Den danske stat øger sin ejerandel fra nuværende 21,8 procent til 25,8 procent.
Sammen med Danmark bliver det globale investeringsfirma Castlelake storaktionær i SAS.
Castlelake vil have en ejerandel på 32 procent og har dermed den største andel i SAS.
Flyselskabet Air France-KLM kommer til at stå for cirka 20 procent, mens Lind Invest vil eje knap ni procent.
Peter Krogsgaard er særligt begejstret for, at Air France-KLM er blevet en del af ejerkredsen.
- Vi er glade for, at SAS får nogle investorer om bord, som ligeledes har stor indsigt i branchen.
Siden 2022 har SAS været under konkursbeskyttelse, en såkaldt chapter 11-proces.
Den havde til formål at beskytte selskabet mod kreditorer, der vil have deres penge omgående, mens SAS omstrukturerer.
I den forbindelse fik SAS grønt lys til at finde nye ejere.
Imens har SAS blødt milliarder og er blevet holdt i live af blandt andet et milliardlån fra kapitalfonden Apollo Global Management og en tilkendegivelse fra den danske stat om at være åben over for at øge sin ejerandel.
SAS' ambition har været at finde ny kapital for mindst 9,5 milliarder svenske kroner i selskabet.
/ritzau/