Andre nyheder

søn, 23 jun 2024

Minister går ind i sag om influenceres madreklamer til børn

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) har indkaldt influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til et møde, som skal handle om reklamer målrettet børn. (Arkivfoto).
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix Erhvervsminister Morten Bødskov (S) har indkaldt influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til et møde, som skal handle om reklamer målrettet børn. (Arkivfoto).

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) vil undersøge om lovgivningen for influenceres reklamer målrettet børn og unge skal strammes.

Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

- Jeg synes ærlig talt, at det er en glidebane, at børn og unges venner og idoler i form af influencere reklamerer for for eksempel diverse usunde fødevarer. Det handler om, at vores børn og unge kan have et trygt digitalt liv, siger erhvervsministeren i pressemeddelelsen.

Det sker, efter at Forbrugerrådet Tænk har påpeget flere tilfælde, hvor det mener, at fødevareindustriens kodeks overtrædes.

Aktører i fødevarebranchen og mediebranchen er gået sammen om et fælles kodeks. Her lyder det blandt andet, at der ikke må reklameres for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt eller salt i medier, hvor målgruppen er børn.

Lørdag skrev DR, at Forbrugerrådet Tænk mener, at en reklame, som influenceren Alexander Husum har lavet sammen med burgerkæden The Burger Concept, overtræder retningslinjerne.

Over for DR afviser The Burger Concept, at børn har været den tiltænkte målgruppe for reklamerne.

Branchens kodeks bygger på frivillighed, og hvis ikke branchen selv kan regulere det, må der lovgivning til, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Branchen er nødt til at rette op på det her. Vi er nødt til at få stoppet de her reklamer, ellers skal der lovgivning til, sagde Esben Geist, konstitueret direktør for Forbrugerrådet Tænk, til DR.

Morten Bødskov vil desuden indkalde influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til et møde.

Her vil han understrege vigtigheden af god markedsføringsskik samt tale om aktørernes ansvar for at passe på børn og unge, lyder det.

Tidligere har Forbrugerrådet Tænk klaget til Forum for Fødevarereklamer om Orklas brug af influencerne Morten Münster og Jas og Mika til reklamer for chips i forbindelse med Kims Chips Battle.

Forum for Fødevarereklamer er navnet på det frivillige samarbejde mellem aktører i fødevarebranchen og mediebranchen.

Brancheforummet vurderede, at Orkla ikke burde have brugt influencere med målgrupper under 13 år i deres chipsreklamer uden at have sørget for, at brugere under 13 år bliver eksponeret for indholdet.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Dansk lånesystem sælges til biblioteker i både Tyskland og Sverige Systemet Cicero er senest blevet solgt til Stadsbiblioteket i Stockholm og dets ... Læs mere
Afløser for kommunal socialdemokratisk stemmesluger er fundet Karsten Thomsen er mandag blevet udpeget som Birgit S. Hansens afløser som Fred... Læs mere
Stigende fragtrater får Mærsk til at løfte forventninger Mærsk opjusterer og regner nu med et driftsresultat på op mod 39 milliarder kr... Læs mere
Ny strategi skal lokke flere turister til Danmark Dansk turisme skal omsætte for 200 milliarder kroner i 2030. Det er et mål i r... Læs mere