Efter en større opdatering af den populære mobilbetalingsapp MobilePay har flere brugere oplevet, at opsagte betalingsaftaler igen fremstår som aktive inde i appen.
Peter Kjærgaard, som er presseansvarlig i Vipps MobilePay, forklarer dog, at der kun er tale om et kosmetisk problem.
- Hvis du har haft en aftale med en fitnesskæde, og du har stoppet aftalen, så har den været inaktiv i den gamle MobilePay-app. I den nye app kommer det for nogle til at fremstå som om, den er aktiv, siger han.
Peter Kjærgaard forklarer, at aftalen inde i systemerne fortsat vil være inaktiv, og at pengene derfor ikke vil blive trukket.
Vipps MobilePay arbejder på at løse problemet, men kan umiddelbart ikke oplyse om, hvornår selskabet forventer at have en løsning.
Hvis man ikke kan lide, at gamle aftaler igen ser aktive ud i appen, kan man slette dem. Men Peter Kjærgaard understreger, at det ikke er nødvendigt, at brugerne selv foretager sig noget.
Opdateringen af MobilePay blev tilgængelig tirsdag.
Tirsdag aften har over 1,3 millioner brugere opdateret appen. Og ifølge Peter Kjærgaard kan antallet lande på 1,5 millioner inden midnat.
Tidligere tirsdag skrev Jyllands-Posten, at 7-Eleven-butikker over hele landet oplevede problemer med betalinger via MobilePay efter opdateringen.
Det skrev kædens chef for kommunikation og eksterne anliggender, Annette Juhler Kjær, i et svar til avisen.
- Vi arbejder på højtryk for at løse udfordringen og forventer, at situationen er løst senere i dag, skrev hun.
Ifølge Peter Kjærgaard er problemerne med betaling i 7-Eleven ikke forårsaget af MobilePays overgang til den nye app.
Han peger på, at det kan skyldes, at 7-Eleven ikke er helt på plads med integrationen til den nye platform.
Som en del af den nye opdatering vender WeShare tilbage som funktionen "Del udgifter" inde i selve MobilePay-appen.
I WeShare kunne man indtil 1. februar 2023 få et overblik over udgifter i grupper på to eller flere.
Kilde: /ritzau/