Propaganda forbindes ofte med krig, manipulation og alvorlige dagsordener — men nogle gange er det også bare… absurd. Gennem historien har lande og organisationer skabt kampagner, der i dag virker ufrivilligt komiske, pinligt gammeldags eller decideret kreative på den mest skøre måde. Her får du de 10 sjoveste propaganda-kampagner, der har fået os til at trække på smilebåndet (eller ryste på hovedet).
“Loose Lips Sink Ships” – USA’s dramatiske sømandsskræk
Under Anden Verdenskrig frygtede amerikanerne, at spioner lyttede med overalt. Resultatet? En kampagne med overskriften “Loose Lips Sink Ships”, der forestillede sømænd, der bogstaveligt talt gik ned med skibene, hvis man sladrede for meget. Dramatisk? Ja. Komisk overdrevet? Også ja.
Nazi-Tysklands anti-jazz kampagne
Hitler og co. hadede jazz – og de brugte propaganda på at skildre det som “kaos” og moralsk forfald. De gik så langt som at fremstille tegninger af jazzmusikere som aber. I dag fremstår det som en næsten komisk panik over saxofoner og swingrytmer.
Mao Zedongs “Spis mere!”-kampagne
I 1950’erne opfordrede kinesiske myndigheder folk til at spise mere — for at vise, at landet ikke længere led under hungersnød. Problemet? Der var stadig hungersnød. Resultatet var plakater med glade bønder og overdådige buffeter i områder, hvor folk knap havde ris. Tragisk og absurd på én gang.
CIA’s “Operation Mongoose” med eksploderende cigarer
Under den kolde krig forsøgte CIA at eliminere Fidel Castro. En af deres mest absurde idéer? At sende ham en eksploderende cigar. Det blev aldrig realiseret, men tanken om, at verdens største efterretningstjeneste legede James Bond på speed er både grinagtig og fascinerende.
Saddam Husseins kærlighed til romance-romaner
Iraks diktator Saddam Hussein skrev selv romantiske romaner, som blev udråbt som national litteratur og promoveret som propaganda. Forestil dig at blive tvunget til at læse kærlighedshistorier skrevet af en tyran — komplet med tragiske helte og metaforer om politisk styrke.
Nordkoreas “Himlens gave”-kampagne
Ifølge nordkoreansk propaganda blev Kim Jong-il født på en hellig bjergtop, ledsaget af en dobbelt regnbue og en ny stjerne på himlen. Han lærte at gå som tre-årig og opfandt hamburgeren. Denne glorificerende superhelte-fortælling er så over-the-top, at det næsten bliver til satire.
USA’s “Duck and Cover” – atomangreb? Bare dæk dig med et tæppe!
I 1950’erne blev amerikanske skolebørn undervist i, hvordan de kunne overleve et atomangreb ved at gemme sig under deres skoleborde og “duck and cover”. Kampagnen havde en lille tegnefilm med en skildpadde i hovedrollen. I dag virker det som en tragikomisk undervurdering af atomvåben.
Mussolinis “Fitness-fetish” fascisme
Benito Mussolini var besat af at vise sin styrke. I propagandavideoer løftede han håndvægte og poserede i bar overkrop som en romersk gud. Det hele skulle signalere maskulin magt — men med moderne øjne ligner det mest en dårlig reklame for et fitnesscenter.
Englands “Hitler will give you VD”-plakater
Under Anden Verdenskrig brugte britisk propaganda Hitler i sex-advarsler! En plakat forestillede kvinder, der lå i sengen med teksten “VD – Hitler’s gift to careless girls”. En lidt… alternativ måde at bekæmpe kønssygdomme på.
Canada’s “Fighting the Axis with Beavers”
Toppen af bizarre propaganda-kampagner går til Canada, der under Anden Verdenskrig skabte en tegneserie, hvor canadiske bævere kæmpede mod nazisterne. Ja – bævere med hjelme og bajonetter, der kæmpede for frihed. Hvis Disney havde lavet krigspropaganda, ville det nok have set sådan ud.