Andre nyheder

tor, 02 jan 2025

Udskældt vejafgift kan give højere priser for forbrugerne

Mange vognmænd er nødt til at sende regningen for en ny vejafgift videre til forbrugerne, lyder det fra branchedirektør. (Arkivfoto).
Emil Helms/Ritzau Scanpix Mange vognmænd er nødt til at sende regningen for en ny vejafgift videre til forbrugerne, lyder det fra branchedirektør. (Arkivfoto).

En ny vejafgift for lastbiler kan betyde prisstigninger på for eksempel fødevarer, tøj og møbler.

Sådan lyder det fra direktør i DTL - Danske Vognmænd, der er transporterhvervets brancheorganisation, Erik Østergaard.

- Der er mange vognmandsvirksomheder, der er nødt til at varsle prisstigninger for deres kunder.

- De kan ikke absorbere den her afgift inden for den økonomi, de har, og bliver nødt til at sende regningen videre til næste led i kæden, siger Erik Østergaard.

Det kan betyde, at varer, der transporteres med lastbiler, bliver dyrere.

Vejafgiften er trådt i kraft fra årsskiftet og betyder, at lastbiler over 12 ton skal betale for at benytte store dele af vejnettet.

Afgiften er reguleret efter lastbilernes klimabelastning. Det vil i gennemsnit koste 1,30 kroner per kilometer, når afgiften er fuldt indfaset.

- En lastbil kører i gennemsnit 100.000 kilometer om året. Hvis vognmanden har ti lastbiler, skal han af med 130.000 kroner om året per bil, altså i alt 1,3 millioner kroner.

- Det er voldsomt og ikke noget, der kan rummes inden for en økonomi med relativt små marginer, siger Erik Østergaard.

Afgiften skal sikre en grøn omstilling af vognparken og bidrage til, at erhvervet betaler en større del af regningen for slid og ulykker på vejene.

Problemet er ifølge Erik Østergaard, at infrastrukturen til de eldrevne alternativer, endnu ikke på plads.

- Lige nu er der cirka 10 steder, hvor der er ladere til eldrevne lastbiler. Så kommer chaufførerne til at vente på at komme til.

Men udrulningen af ladeinfrastrukturen til lastbiler er i fuld sving, forsikrer transportminister Thomas Danielsen (V).

- Og i øjeblikket er det sådan, at over 50 procent af den kørsel, der foregår i dag, kan foregå med ellastbiler, siger ministeren.

Han er indforstået med, at vognmændene må sende regningen videre til forbrugerne.

- Det er hele pointen, at vognmændene ikke selv skal betale den, så lastbilernes slid på vejene i højere grad bliver betalt af de forbrugere, der bestiller de varer, lastbilerne kører med, siger Thomas Danielsen.

Prisstigningerne vil ifølge ministeren være begrænset og næppe noget, forbrugerne vil mærke.

- Men det er rigtigt, at det kommer til i højere grad at afspejle de samfundsøkonomiske omkostninger ved lastbilkørsel, siger ministeren.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Novo Nordisk indleder studie af nyt vægttabsmiddel Et nyt vægttabsmiddel fra Novo skal testes i omkring 100 personer. Det er førs... Læs mere
Dragsted efterlyser svar fra statsministeren og vil stoppe USA-aftale Danmark bør sætte aftale med USA om militær tilstedeværelse på baser i Danm... Læs mere
Danmark fordobler bidrag til FN-pulje for at sikre fredsmissioner Danmark lægger 48 millioner kroner oven i den FN-pulje, som de kommende tre år... Læs mere
2024 blev tredje år i træk uden et eneste bankrøveri I 2024 har der været nul bankrøverier og en enkelt sprængning af en kontantau... Læs mere
Danskere får tilbudt lavere renter på boliglån i banken Renten på de tilbudte boliglån gennem Mybanker var 2,1 procentpoint lavere ved... Læs mere