Andre nyheder

Vanrøgt-sag kaster skygger over naturpleje: Fængsel til Naturstyrelsens ansatte

To ansatte i Naturstyrelsen Kronjylland er blevet dømt for vanrøgt af kvæg i et naturplejeprojekt i Mols Bjerge.

Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 21. maj 2025

Retten i Randers har idømt dem tre måneders betinget fængsel.

76 køer sultede i vinterkulden

Sagen drejer sig om 76 kvæg, der i vinteren 2020-2021 blev efterladt uden tilskudsfoder.

Projektet havde som mål, at dyrene skulle græsse frit og selv finde føde, men uden hø eller wrap sultede de – og flere fostre gik tabt.

Usikkerhed om kommende naturnationalparker

Retssagen har skabt debat, særligt i lyset af planerne om 21 nye naturnationalparker. Blandt de fremmødte var Karin Fonsholm fra Djursland, som udtrykte bekymring for udviklingen i Fussingø til DR:

“Jeg er bekymret på dyrenes vegne i Fussingø, fordi det virker så vilkårligt det, der foregår.”

Skyldsspørgsmål og systemkritik

De dømte nægtede sig skyldige og forklarede, at de blot fulgte interne instrukser.

Forsvaret understregede, at de handlede i god tro og efter styrelsens retningslinjer.

Én af de dømte udtrykte senere fortrydelse og mente, han burde have lyttet til sin landmandserfaring.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Andre nyheder

Se flere artikler