En af udfordringerne med de nye ejendomsvurderinger har været, at de bygger på data, der kan være fejlbehæftede.
Derfor har Vurderingsstyrelsen sendt såkaldte deklarationer ud til en million boligejere, inden de modtager deres vurdering.
Her får boligejerne mulighed for at se, hvilke data, der bliver lagt til grund for vurderingen, og de kan også gøre indsigelse, hvis de opdager fejl.
Det har 44.000 benyttet sig af, hvilket svarer til lidt under fem procent.
- Det er en god nyhed, hver gang boligejerne læser deres deklaration igennem og kommer med input, hvis de mener, noget er forkert.
- Det nytter i høj grad, fordi det gør grundlaget for de nye vurderinger bedre, siger Anne-Sofie Jensen, der er direktør i Vurderingsstyrelsen.
Over halvdelen af indsigelserne drejer sig om fejl i BBR-registret. Det kan typisk være en garage, der er revet ned, eller et oliefyr, der er udskiftet med fjernvarme eller en varmepumpe.
Den næststørste gruppe af klager handler om de såkaldte referenceejendomme.
Det er handler med lignende ejendomme i nærområdet, der bliver brugt som sammenligningsgrundlag for den ejendom, der skal vurderes.
11 procent af indsigelserne drejer sig om, at boligejerne ikke mener, at de anvendte referenceejendommene giver et retvisende billede af prisniveauet i området.
Derudover er der gjort indsigelse mod blandt andet boligens stand, de anførte støjgener og de plandata, der bliver anvendt.
Af de i alt 44.000 indsigelser har 45 procent medført, at der er ændret i vurderingen.
Kilde: /ritzau/