Fra faldende salg til global storspiller
For bare fem år siden kæmpede kinesiske BYD med faldende salgstal.
Fra 530.000 biler i 2018 dykkede salget til 470.000 i 2019 og derefter til 430.000 i 2020.
Men det billede har ændret sig markant ifølge AUTOCAR.
I 2024 solgte BYD over 4,2 millioner biler og placerede sig som verdens sjette største bilkoncern – og tredje bedst sælgende bilmærke globalt.
Udfordrer de europæiske giganter
BYD nøjes ikke med at dominere det kinesiske marked – nu sigter virksomheden direkte efter segmenter, som ellers traditionelt har været forbeholdt mærker som Mercedes-Benz, Ferrari og Porsche.
Et af BYD’s mest ambitiøse skridt er lanceringen af luksusmærket Yangwang og den elektriske supersportsvogn U9.
U9 er designet til at konkurrere med Ferrari SF90 og har en acceleration fra 0-100 km/t på under 2 sekunder, fire elektriske motorer og BYD’s egenudviklede EV-platform e⁴.
Det markerer en ny æra, hvor kinesiske elbiler ikke kun fokuserer på massemarkedet, men også på ekstrem performance og luksus.
Teknologi og vertikal integration
En af BYD’s største styrker er dets vertikale integration.
Virksomheden producerer selv alt fra batterier og elmotorer til halvledere og software.
Det giver BYD en sjælden fleksibilitet og uafhængighed i en tid, hvor mange konkurrenter kæmper med globale forsyningsproblemer.
BYD’s Blade Battery, der benytter lithium-jernfosfat (LFP)-teknologi, er et godt eksempel.
Batteriet er både sikkert, holdbart og billigt at producere – og anvendes i mange af BYD’s modeller såvel som i andre kinesiske bilproducenters elbiler.
Global ekspansion og europæisk fremstød
BYD satser stort i Europa med planer om at åbne fabrikker, herunder én i Ungarn, som skal producere elbiler til hele kontinentet.
Flere modeller som Seal, Atto 3 og Dolphin er allerede tilgængelige i europæiske bilhuse, og BYD håber at kapre markedsandele fra VW, Stellantis og Renault.
Den kinesiske gigant er på vej til at ændre magtbalancen i bilindustrien, og med ambitioner om at udfordre verdens største luksusmærker er BYD ikke længere blot en outsider – men en potentiel gamechanger i global bilproduktion.