biler

Changan vil være top 10 i verden – er det realistisk?

Changan vil være top 10 i verden – er det realistisk?

Changan vil være top 10 i verden – er det realistisk?
Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 22. marts 2025

Med mere end 26 millioner solgte biler globalt og en offensiv satsning på det europæiske marked, har Changan sat barren højt: Den kinesiske bilgigant vil være blandt verdens 10 største bilproducenter inden 2030. Men er det realistisk i et marked, hvor mastodonter som Toyota, Volkswagen og Hyundai sidder tungt på tronen?

Changan sigter mod top 10 inden 2030

Changan har i dag solidt fodfæste i Kina, men virksomhedens ambitioner rækker langt ud over hjemmemarkedet. I deres strategiplan har Changan slået fast, at de vil etablere sig som en global bilkoncern på linje med verdens største aktører – og de sigter mod at være blandt de 10 største bilproducenter målt på markedsandel inden 2030.

Men hvordan kan en virksomhed, der primært har fokuseret på Kina, pludselig tage kampen op med giganter som Toyota, Volkswagen og General Motors?

Elbil vs. Benzin – De mest ikoniske dueller nogensinde

Læs også: Elbil vs. Benzin – De mest ikoniske dueller nogensinde

Hvad kræver det at blive en global top 10-producent?

For at forstå, hvad Changan står overfor, er det værd at se på de aktuelle top 10-bilproducenter målt på markedsværdi i 2024:

Top 10 bilproducenter i 2024 (målt på markedsværdi):

1. Tesla – 3.927 mia. DKK

2. Toyota – 2.006 mia. DKK

3. BYD – 555 mia. DKK

4. Mercedes-Benz – 530 mia. DKK

5. Porsche – 517 mia. DKK

6. Ferrari – 515 mia. DKK

7. Volkswagen – 496 mia. DKK

8. Stellantis – 459 mia. DKK

9. BMW – 444 mia. DKK

10. Xiaomi – 401 mia. DKK

Det er dog vigtigt at bemærke, at denne rangering er baseret på markedsværdi og ikke nødvendigvis afspejler antallet af solgte enheder. For eksempel er Toyota fortsat verdens største bilproducent målt på antal solgte køretøjer, selvom Tesla fører i markedsværdi.

Changan står altså over for nogle af verdens mest etablerede og respekterede bilkoncerner – både i forhold til teknologi, brandværdi og global tilstedeværelse.

Changans vækststrategi – Vejen til global succes

For at opnå målet om at blive en top 10-producent inden 2030 har Changan investeret massivt i flere strategiske områder:

1. Europæisk ekspansion

• Changan etablerede sit europæiske hovedkvarter i München i 2024 som led i deres ambitiøse satsning på Europa.

• Første skridt bliver lanceringen af Deepal S07 og Deepal S05, som begge retter sig mod elbilmarkedet i Vesteuropa.

• Planen er at ekspandere hurtigt i lande med stærk elbil-infrastruktur som Danmark, Tyskland, Norge, Storbritannien og Holland.

2. Intelligent teknologi som konkurrencefordel

• Changan har investeret tungt i selvkørende teknologi og softwareintegration.

• Teknologier som Smart Brain, Smart Body og OTA-opdateringer (over-the-air) giver deres biler mulighed for konstant at forbedre sig og tilpasse sig førerens behov.

• Smart Brain-systemet fungerer som en form for personlig assistent i bilen, der lærer førerens præferencer og kørevaner og tilpasser bilens funktioner i realtid.

3. Fokus på elbiler og energieffektivitet

• Changans tre dedikerede elbilsplatforme – EPA0, EPA1 og CHN – skal sikre, at virksomheden kan konkurrere i flere segmenter fra bybiler til luksus-SUV’er.

• Derudover satser Changan stærkt på deres innovative batteriteknologi under mærket “Golden Shield”, der lover høj effektivitet, hurtig opladning og lang levetid.

• Golden Shield-teknologien er baseret på avanceret brændstof-til-elektricitet konvertering, som kan nå en effektivitet på 95 %.

4. Global tilstedeværelse og partnerskaber

• Changan har allerede ekspanderet til mere end 90 lande og regioner.

• Strategiske partnerskaber med Ford, Mazda og JMC har givet virksomheden teknologisk know-how og netværk på det globale marked.

• Changan driver mere end 9.000 salgs- og servicecentre på verdensplan og samarbejder med over 9.300 globale forhandlere.

Kan Changan nå deres mål? – Muligheder og udfordringer

Muligheder

1. Stigende efterspørgsel på elbiler: Med en global omstilling til elbiler har Changan valgt det rette tidspunkt at ekspandere.

2. Kinesisk produktionsstyrke: Changan kan udnytte Kinas effektive produktionskapacitet til at levere biler med stærk værdi for pengene.

3. Innovationsfokus: Investeringerne i software, selvkørende teknologi og elektrificering kan give Changan en teknologisk fordel.

4. Lokal tilpasning: Changan har allerede vist, at de kan tilpasse sig regionale markeder gennem deres designcentre i Torino og Nottingham.

Udfordringer

1. Brand-kendskab: Mange europæiske forbrugere kender ikke Changan – det kræver massiv markedsføring og produktkendskab at bygge troværdighed.

2. Konkurrence fra etablerede spillere: Mærker som Volkswagen, Toyota og Tesla har allerede stærke markedspositioner i elbilsegmentet.

3. Politisk modstand: EU’s fokus på handelsrestriktioner mod kinesiske aktører kan udfordre Changans vækstplaner.

4. Logistik og infrastruktur: Hvis Changan vil opnå en stærk position i Europa, skal de opbygge et effektivt netværk af reservedelslagre og værksteder.

Er det realistisk, at Changan når målet?

At bryde ind i top 10 på globalt niveau kræver ikke bare innovation, men også massiv produktion og konstant tilpasning til lokale markeder.

Men Changan har flere faktorer, der kan give dem en fordel:

• De er allerede blandt de fire største producenter i Kina – verdens største bilmarked.

• Changans stærke fokus på elektrificering placerer dem i førerfeltet for fremtidens bilindustri.

• Partnerskaberne med Ford og Mazda giver adgang til global viden og teknologi.

Den største udfordring bliver at overbevise vestlige forbrugere om, at kinesiske elbiler kan matche de europæiske og amerikanske alternativer – både på kvalitet og køreglæde.

Changan har potentiale – men vejen til top 10 bliver stejl

Changans ambition om at indtage en plads blandt verdens 10 største bilproducenter inden 2030 er uden tvivl ambitiøs – men ikke umulig. Med en kombination af aggressiv ekspansion, banebrydende teknologi og prisbevidst strategi kan Changan blive en reel trussel mod de etablerede spillere.

Men hvis Changan skal lykkes, kræver det, at de for alvor får fat i de europæiske bilkøbere – og det kan tage tid.

Følg med på Erhvervsfronten.dk for at se, om Changan bliver Kinas næste globale succeshistorie.

Norge: Vildt lovforslag 10.000 kroner i bøde for trafikforseelse

Læs også: Norge: Vildt lovforslag 10.000 kroner i bøde for trafikforseelse

Top 10 mest sexede biler i 2025

Læs også: Top 10 mest sexede biler i 2025