Peter Stevens, designeren bag McLaren F1, Lotus Elan M100 og Jaguar XJR-15, er ifølge AutoExpress ikke imponeret over nutidens bilers udseende.
I et interview med Auto Express udtrykker han sin frustration over, at bilernes æstetik er blevet alt for aggressiv og mangler en klar designretning, især i en tid, hvor elbiler vinder frem.
Han sammenligner endda moderne biler med noget, man kunne frygte ville angribe en hund på en gåtur.
Elbilers designproblemer
Ifølge Stevens kæmper bilindustrien med at finde en sammenhængende designidentitet for elbiler.
Oprindeligt blev de set som en mulighed for at revolutionere bildesign, men de tekniske begrænsninger, især batteriernes placering under bilen, har gjort mange elbiler klodsede i deres udtryk.
Mange bilmærker ser ud til at satse på et aggressivt look som en måde at skabe opmærksomhed, snarere end at følge en egentlig designvision.
CAD-teknologi har ændret designprocessen
En anden udfordring er overgangen fra traditionelt håndværk til computerbaseret design (CAD).
Tidligere blev bildesign skabt i samarbejde omkring ler-modeller, hvor forskellige fagfolk kunne justere og forbedre formerne i fællesskab.
I dag er designprocessen langt mere digitaliseret, hvilket ifølge Stevens ofte resulterer i mindre harmoniske og mere kunstige former.
Design bliver vigtigere end nogensinde
Selvom han kritiserer moderne bilers udseende, er han ikke modstander af elbiler.
Han ser en fremtid for små elbiler, men understreger, at bilernes design vil spille en endnu større rolle, efterhånden som flere modeller deler de samme tekniske platforme.
Når bilernes tekniske forskelle forsvinder, bliver design den vigtigste måde at skille sig ud på, hvilket gør bilens æstetik vigtigere end nogensinde før.