Biler og MC

tor, 03 apr 2025

af Christoffer Bach

Top 10 ikoniske rallybiler fra Group B-æraen

Freepik.com

Group B: 10 vanvittige rallybiler fra sportens vildeste æra

Turbo, firehjulstræk og ren galskab – her er de mest ikoniske biler fra den legendariske og farlige Group B-periode i rallysporten.

Audi Sport Quattro S1

MrWalkr / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1984–1986

  • Motor: 2,1-liters 5-cyl. turbo

  • Ydelse: Op til 600 hk

  • Firehjulstræk-revolutionen – Audis store gennembrud i rallysporten.

Lancia Delta S4

Thesupermat / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1985–1986

  • Motor: 1,8-liters med både turbo og kompressor

  • Ydelse: 500–600 hk

  • Ekstremt hurtig, men notorisk farlig – bilen Henri Toivonen omkom i.

Peugeot 205 T16

Calreyn88 / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1984–1986

  • Motor: 1,8-liters turbo

  • Ydelse: 450–550 hk

  • Lille, kompakt og uhyre effektiv – to gange verdensmester.

Ford RS200

MrWalkr / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1984–1986

  • Motor: 1,8-liters turbo Cosworth

  • Ydelse: 450+ hk

  • Specialbygget til Group B med avanceret vægtfordeling og firehjulstræk.

Lancia 037 Rally

MrWalkr / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1982–1984

  • Motor: 2,0-liters kompressor

  • Ydelse: 280–325 hk

  • Den sidste baghjulstrukne bil til at vinde WRC – let, mekanisk og brutal.

MG Metro 6R4

MrWalkr / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1984–1986

  • Motor: 3,0-liters V6 uden turbo

  • Ydelse: 410 hk

  • En britisk vildmand – kompakt og voldsom med skarpt lydbillede.

Renault 5 Turbo

Calreyn88 / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1980–1986

  • Motor: 1,4-liters turbo

  • Ydelse: 160–350 hk (i forskellige versioner)

  • Midtmotor, baghjulstræk og en vred lille krop – elsket for sin balance og flair.

Citroën BX 4TC

Calreyn88 / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1985–1986

  • Motor: 2,1-liters turbo

  • Ydelse: 200–380 hk

  • Klodset, tung og en fiasko – men i dag en samlerperle grundet sjældenhed og særpræg.

Nissan 240RS

Morio / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1983–1985

  • Motor: 2,4-liters rækkemotor uden turbo

  • Ydelse: 240 hk

  • En af de få Group B-biler uden tvangsfodring – baghjulstræk og oldschool charme.

Ferrari 288 GTO Evoluzione

MrWalkr / Wikimedia Commons

  • Årgang: 1986 (koncept/prototype)

  • Motor: 2,9-liters twin-turbo V8

  • Ydelse: Op til 650 hk

  • Ferrari’s aldrig brugte Group B-projekt – blev i stedet inspiration til F40.

Andre læser også

Republikanere slår igen: Husets nye lov skal tøjle ‘vilde’ dommere og begrænse dommernes magt Et snævert flertal i Repræsentanternes Hus har vedtaget et kontroversielt fors... Læs mere
Københavns Politi slår ned på ungdomsbande – 13 anholdt Flere røverier og overfald har ført til anholdelser af børn og unge ned til 1... Læs mere
C25 skriver historie: Største stigning nogensinde Et overraskende træk fra Trump udløste ekstase på børsen og sendte danske ak... Læs mere
Netanyahu og Rubio: To allierede mod Tyrkisk oprustning Den israelske premierminister og den amerikanske udenrigsminister danner en alli... Læs mere
OpenAI svarer igen: Musk anklages for chikane og magtspil Midt i AI-revolutionens epicenter står en bitter konflikt mellem gamle partnere... Læs mere