Annonce

Annonce

Danske oplevelser og attraktioner trodser inflationen

Danske oplevelser og attraktioner trodser inflationen
Danske oplevelser og attraktioner trodser inflationen

Pressemeddelelse

13.2.2023 12:54:47 CET | DI РDansk Industri

I vinterferien st√•r st√¶rke attraktioner og kulturoplevelser klar til at tage imod g√¶sterne. Resultaterne fra 2022 viser imponerende bes√łgstal, og for flere dele af erhvervet er oms√¶tningen endda bedre end i 2019.

Prognoserne var dystre i l√łbet af 2022, og b√•de √łkonomer og unders√łgelser varslede, at forbrugerne ville skrue ned for oplevelser og kultur. Alligevel har b√•de danskere og turister trodset inflationen og sikret flotte resultater for bl.a. forlystelsesparker, museer, zoologiske haver og festivaler i 2022.

Forlystelsesparkerne slog bes√łgsrekord til Halloween, og mange har aldrig solgt s√• mange √•rskort. Ogs√• i Superligaen str√łmmede tilskuerne til med en ny rekord p√• mere end 8.600 i gennemsnit for s√¶sonen 2021/2022. De danske mestre fra F.C. K√łbenhavn n√•ede et rekordh√łjt tilskuergennemsnit p√• 24.462 til klubbens hjemmekampe i Superligaen.

– Under corona fik danskerne i d√©n grad √łjnene op for vores attraktioner og oplevelser i verdensklasse. For tre ud af fire danskere har brugen af kultur og oplevelser desuden en stor betydning for livskvaliteten, og det er blevet prioriteret h√łjt p√• trods af inflation og stigende udgifter. Det er en stor cadeau til vores kultur- og oplevelsestilbud, siger chef for DI Turisme & Oplevelser, Maria Kr√ľger Torp.

Overnatningsrekord i 2022

Ogs√• turister fra vores nabolande har v√¶ret s√¶rligt tiltrukket af Danmark efter flere √•r med coronanedlukninger, forsamlingsforbud og restriktioner. Lysten til at opleve har for manges vedkommende trumfet den √łkonomiske situation. Turisme-, kultur- og oplevelses-erhvervet har igen taget imod mange g√¶ster, og antallet af turistovernatninger ‚Äď b√•de indenlandske og udenlandske ‚Äď har sl√•et rekord med et samlet overnatningstal p√• i alt 62,9 mio. svarende til en stigning p√• 12,2 procent i forhold til rekord√•ret 2019.

– Turisme, kultur og – oplevelseserhvervet har vist, at de kan v√¶re nyt√¶nkende og innovative, selv n√•r corona og inflationskrise raser. Da Rusland gik ind i Ukraine og rystede verdens√łkonomien, ville ingen i deres vildeste fantasi have forestillet sig, at vi her p√• den anden side af 2022 ville st√• med s√• flotte bes√łgstal, siger Maria Kr√ľger Torp.

Selvom bes√łgstallene er imponerende, er det ikke ensbetydende med overskud, da virksomhedernes driftsomkostninger ogs√• er √łget voldsomt i l√łbet af 2022. Det er fortsat sv√¶rt at sige, om tendensen forts√¶tter, og hvordan den √łkonomiske situation s√¶tter sig i privatforbruget i 2023.

Langdistanceturisterne er f√łrst s√• sm√•t begyndt at vende tilbage til Danmark. Mange flyruter fra Asien har v√¶ret nedlagt som f√łlge af corona, amerikanerne har i lang tid t√łvet grundet krigen i Ukraine, og rejser fra Kina er f√łrst netop nu gen√•bnet efter pandemien.

– Usikkerhed er et grundvilk√•r i denne tid, og vi har meget at vinde endnu, da turister fra andre kontinenter f√łrst nu s√• sm√•t er begyndt rejse igen. Langdistanceturisterne sparer godt op til deres rejser, s√• f√•r vi f√łrst tiltrukket dem, s√• skal vi nok se nye rekorder i turismeoms√¶tningen. Men det kr√¶ver, at vi sk√¶rper vores konkurrenceevne ved at optimere erhvervets rammevilk√•r og √łger markedsf√łringen yderligere som vores konkurrenter, siger DI‚Äôs chef for Turisme & Oplevelser.

Annonce

Annonce

Annonce