Detailbutikker

Advokat: Salling Group vildleder potentielt kunderne med stjernekampagne

Advokat Heidi Højmark udtaler til TV 2, at Salling Groups mærkningsordning giver nul stjerner for udførsel.

Advokat: Salling Group vildleder potentielt kunderne med stjernekampagne
Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 20. marts 2025

Salling Group har for nyligt indført en stjernekampagne med det formål at vise, hvilke produkter der er produceret i Europa. Kampagnen skal imødekomme et stigende ønske fra forbrugerne om at undgå varer fra eksempelvis USA. Ifølge advokat Heidi Højmark er der dog store problemer med gennemførelsen af kampagnen.

I flere tilfælde har europæisk fremstillede produkter nemlig ikke fået den særlige ”europæiske” stjerne, hvilket kan vildlede forbrugerne til at tro, at varerne ikke er produceret i Europa. Denne fejl kan få alvorlige konsekvenser for den gennemsigtighed, mange forbrugere efterspørger.

“Salling vil fremhæve sig selv som nogen, der tager forbrugerens bekymringer seriøst, hvad angår den nye verdensorden. De har bare ikke gjort deres forarbejde godt nok,” siger Heidi Højmark til TV 2.

Heidi Højmark påpeger, at hvis en virksomhed aktivt markedsfører sine varer ud fra et kriterie som eksempelvis oprindelsesland, er det afgørende, at mærkningsordningen reelt afspejler de faktiske forhold. Manglende eller ukorrekt brug af stjerne­mærket kan i værste fald blive betragtet som vildledende markedsføring.

Salling Group har endnu ikke kommenteret på de konkrete eksempler, men oplyser, at kampagnen er udviklet for at hjælpe forbrugerne med hurtigt at kunne se, hvilke varer der er fremstillet inden for Europa.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Detailbutikker

Se flere artikler