Annonce

Annonce

DI Transport: Flere veje til klimaneutral lastbiltransport

DI Transport: Flere veje til klimaneutral lastbiltransport
DI Transport: Flere veje til klimaneutral lastbiltransport

Pressemeddelelse

14.2.2023 15:40:39 CET | DI Transport

EU-Kommissionen har i dag fremlagt sit lÌnge ventede forslag til en forordning, der fastlÌgger CO2-standarder for tunge køretøjer. Forslaget indebÌrer bl.a. et krav om fossilfrie bybusser i 2030 og 90 pct. CO2-reduktion fra lastbiler i 2040.

I DI Transport understreger man nødvendigheden af fÌlles EU-regler og støtter op om klimamülsÌtningerne bag forslaget men püpeger, at lastbilerne er afgørende for forsyningssikkerheden og fortsat skal kunne levere de varer, der skal ud til kunderne.

– Vi er enige i mĂĽlet om CO2-neutral lastbilstransport og mener det er realistisk med CO2-neutrale bybusser allerede fra 2030. Men der er flere veje til mĂĽlet, og vi fĂĽr brug for bĂĽde el, brint og grønne flydende drivmidler til de tunge transporter. Derfor er det vigtigt med en teknologineutral tilgang i EU-reglerne, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Forslaget vil krÌve store investeringer i grøn energi og ladeinfrastruktur, hvis lastbiler og busser skal vÌre CO2-neutrale.

– El-lastbiler stiller meget større krav til opladning end personbiler, sĂĽ uanset hvordan man vender og drejer det, sĂĽ skal medlemslandene i gang med at investere i bl.a. ladestandere og elnettet for at kunne hĂĽndtere et stĂŚrkt stigende antal el-lastbiler i EU, lyder det fra Rune Noack.

DI Transport er positive over for et mĂĽl om 90 pct. reduktion fra lastbilerne i 2040, men advarer mod at Europa-Parlamentet og medlemslandene strammer skruen for hĂĽrdt.

– Man kan ikke uden videre kopiere reglerne for personbiler over pĂĽ lastbiler, da de skal løse flere og meget forskellige opgaver. En lastbil transporter med andre ord alt fra tunge vindmølletĂĽrne, byggeelementer til almindelige dagligvarer, siger Rune Noack.

Det er derfor vigtigt at forslaget er teknologineutralt og taget mere hensyn til mulighederne for at benytte grønne CO2-neutrale drivmidler, som f.eks. biogas, biodiesel eller e-diesel lavet pü vindmøllestrøm.

– De grønne drivmidler kan bidrage til store CO2-reduktioner her og nu, og samtidigt vĂŚre løsningen fremadrettet der, hvor der ikke er en el- eller en brintlastbil, der kan løse opgaven, siger Rune Noack.

Annonce

Annonce

Annonce