Gallery
Top 10: Koldkrigs-fly, der stadig patruljerer i dag
Fra historiske skygger til moderne missioner – disse fly nægter at gå på pension
DoD photo by Senior Airman Julianne Showalter, U.S. Air Force., Public domain, via Wikimedia Commons
Koldkrigen var en epoke præget af politisk spænding, oprustning og teknologiske fremskridt – især i luften. Mange af de kampfly og overvågningsfly, der blev udviklet under denne æra, viste sig at være så robuste, effektive og alsidige, at de stadig er aktive den dag i dag. Nogle er blevet opgraderet med moderne teknologi, andre flyver næsten som i gamle dage – men fælles for dem alle er, at de nægter at blive sendt på museum. Her er de 10 mest ikoniske koldkrigsfly, der stadig patruljerer luftrummet i 2025.
Boeing KC-135 Stratotanker
U.S. Air Force photo by Kevin Robertson, Public domain, via Wikimedia Commons
Introduceret i 1957 og designet til at holde USA’s strategiske bombefly i luften, er KC-135 stadig et centralt element i lufttankning for det amerikanske luftvåben. Dens evne til at holde jagerfly og bombefly operationelle på lange missioner gør den uundværlig, og selvom der findes nyere alternativer, er KC-135 stadig i aktiv tjeneste i store antal.
Læs også:
Lockheed U-2 Dragon Lady
Staff Sgt. Robert M. Trujillo, CC0, via Wikimedia Commons
U-2 blev kendt for sin rolle i spionage over Sovjetunionen, og selv efter mere end 65 års tjeneste er det stadig i brug. Dets evne til at flyve i ekstreme højder og tage detaljerede billeder gør det fortsat værdifuldt – selv i en æra med satellitter og droner. U-2 er blevet opgraderet løbende og bruges i dag til både efterretning og forskning.
Mikoyan-Gurevich MiG-21
D. Miller, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
MiG-21 blev produceret i tusindvis og var et af de mest udbredte jagerfly under koldkrigen. På trods af sin alder bruges den stadig i lande som Indien og Kroatien. Den er billig at vedligeholde og nem at operere, hvilket har sikret dens overlevelse, især i luftvåben med stramme budgetter.
Boeing B-52 Stratofortress
Senior Airman Keifer Bowes, Public domain, via Wikimedia Commons
B-52 har været i tjeneste siden 1955 og er stadig aktiv som strategisk bombefly. Det er planlagt, at nogle af dem skal forblive i drift indtil 2050 – hvilket vil gøre det til et af de længst tjenestegørende militærfly nogensinde. B-52’s evne til at medbringe konventionelle og nukleare våben gør det til en uhyggelig relevant brik i moderne konflikter.
Lockheed C-130 Hercules
U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Howard Blair, Public domain, via Wikimedia Commons
C-130 blev introduceret i 1956 og har siden været brugt til alt fra transport og evakuering til overvågning og brandbekæmpelse. Dets alsidighed og evne til at lande på korte og ujævne landingsbaner gør det til en favorit i mange nationers forsvar. Det er stadig i produktion i dag – en ægte militær klassiker.
Northrop F-5 Freedom Fighter
National Museum of USAF, Public domain, via Wikimedia Commons
F-5 blev skabt som et let og billigt jagerfly, der kunne eksporteres til allierede lande. Den bruges stadig i lande som Taiwan, Brasilien og Tunesien, og i USA fungerer den som aggressorfly i træningssituationer. Med opgraderede radar- og våbensystemer kan F-5 stadig true moderne modstandere i hænderne på dygtige piloter.
Tupolev Tu-95 “Bear”
Fedor Leukhin, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
Tu-95 er et turboprop-drevet strategisk bombefly, der stadig flyver patruljer for det russiske luftvåben. Med sin karakteristiske lyd og lange rækkevidde er det et skræmmende syn, når det dukker op nær NATO-luftrum. Tu-95 kombinerer gammel teknologi med moderne våben og har i den grad fundet sin plads i det 21. århundrede.
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
TSgt. Brad Fallin, USAF, Public domain, via Wikimedia Commons
F-4 Phantom var en af koldkrigens mest kendte jagerfly og blev brugt af både NATO og andre allierede. Selvom det blev udfaset i mange lande, bruges det stadig af Tyrkiet og Iran – nogle med omfattende modernisering. Dets dobbelte rolle som jager og bombefly har gjort det historisk betydningsfuldt og stadig brugbart.
Dassault Mirage III
Mike Freer – Touchdown-aviation (GFDL 1.2 or GFDL 1.2 via Wikimedia Commons
Mirage III blev et stort eksporteventyr for Frankrig og fløj i både Europa, Mellemøsten og Sydamerika. I dag bruges det stadig i Pakistan og Argentina, blandt andet i opgraderede versioner. Det var et af de første fly, der kunne bryde lydmuren, og det har vist sig at være utroligt holdbart gennem tiden.
Sukhoi Su-25 “Frogfoot”
Ministry of Defense of Ukraine, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Su-25 blev designet til at yde tæt luftstøtte til bakketropper og har siden været et fast element i mange konflikter – fra Afghanistan i 80’erne til Ukraine i dag. Det er ekstremt robust, kan tåle tung beskydning og operere i barske forhold. Su-25 er stadig i produktion og anvendes bredt, hvilket gør det til det mest kampaktive koldkrigsfly i moderne brug.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: