Gratis værktøjer

Value Proposition Canvas – Dansk Skabelon

Value Proposition Canvas er en forretningsmodel, som udarbejdes som en iterativ proces. Forretningsmodellen tydeliggør og definerer hvilken værdi, som en virksomheds produkter eller ydelser giver kunder.

Value Proposition Canvas – Dansk Skabelon

I dette indlæg ser vi på forretningsmodellen Value Proposition Canvas. Modellen er relevant for virksomheder, som søger forståelse af, hvorfor kunder køber produkter eller ydelser af en virksomhed, eller hvorfor kunderne ikke køber.

Vi vil til hver en tid anbefale at læse og dykke ned i bogen Value Proposition Design, som er skrevet af Alex Osterwalder, Yves Pigneur, Greg Bernarda og Alan Smith. Bogen giver en god forståelse af samtlige elementer i modellens byggesten. Dertil er den opsat flot grafisk, som er med til at skabe en tydeligere forståelse af modellen.

Til sidst i dette indlæg, kan du downloade en gratis dansk skabelon af Value Proposition Canvas som Word-dokument.

Hvad er Value Proposition Canvas?

Value Proposition Canvas er en forretningsmodel, som udarbejdes som en iterativ proces. Forretningsmodellen tydeliggør og definerer hvilken værdi, som en virksomheds produkter eller ydelser giver kunder.

Modellen har to sider. Den ene er kundeprofilen, hvor man kan fokusere på en virksomheds kundeforståelse, og den anden er et værdikort, hvor man beskriver, hvordan en virksomhed skaber værdi for kunder. Til sidst opstår der en sammenhæng mellem begge sider.

Value Proposition Canvas hjælper virksomheder til at fokusere og snakke om deres Value Propositions, hvorfor modellen også passer sammen med Business Model Canvas, som vi har gennemgået her.

Modellen passer godt til iværksættere eller medarbejderteams, som er i gang med at skabe et nyt forretningsområde eller virksomhed fra bunden. Selvom en iværksætter ikke har samme muligheder som en afdelingsleder eller projektleder, så kan begge parter benytte modellen, blot i forskellige omfang med forskellige fokuspunkter.

Sarasvathys principper for effectuation (Forklaring)

Læs også: Sarasvathys principper for effectuation (Forklaring)

Hvilken rækkefølge skal Value Proposition Canvas udføres i?

Når man udfører Business Model Canvas og Value Proposition Canvas, giver altid bedst mening at starte med den eksterne del. Det er altså omkring kunderne forbrugerne.

I bogen Value Proposition Design listes punkterne op i følgende rækkefølge:

Kundeprofil (Customer jobs)

  • Kundeopgaver
  • Kundesmerter
  • Kundegevinster

Værdikort (Value map)

  • Produkter
  • Smertestillere
  • Gevinstskabere

Du kan også se en video herunder, hvor Value Proposition Canvas forklares på engelsk.

Gratis værktøjer

Se flere artikler