Annonce

Annonce

Hvad er LEAN startup?

Hvad er LEAN startup?
Hvad er LEAN startup?

Denne artikel indeholder affiliate links.

LEAN startup er en måde at drive forretning på, som er blevet populær i de senere år. Det bygger på et grundlæggende princip om, at man skal have minimal værdi for kunderne for at starte en virksomhed. På den måde undgår man at bruge tid og ressourcer på noget, der ikke har reel værdi for kunderne. I dette blogindlæg giver vi et kort overblik over LEAN startup-tankegangen og fortæller om, hvordan du kan benytte metoden.

Lean Startup frems√¶tter en model i tre faser, der kan bruges gennem hele entrepren√łrskabsprocessen eller i udvalgte perioder for at s√¶tte fokus p√• kunderne og fart p√• udviklingen. Modellen tager udgangspunkt i, at beslutninger i entrepren√łrskabsprocessen skal tages p√• baggrund af valideret l√¶ring, og minder derfor om akademiske metoder som de studerende kender.

Hvad betyder LEAN Startup?

LEAN Startup har sin oprindelse i software-udviklingsmilj√łet i Silicon Valley i Californien, og er baseret p√• en r√¶kke principper, der skal hj√¶lpe med at effektivisere og systematisere entrepren√łrskabsprocessen.

Tilbage i √•r 1998 rejser firmaet there.com 40 millioner dollars for at udvikle en online 3D virtuel verden hvor mennesker kunne m√łdes og holde samtaler sammen. Efter mange √•rs grundig udvikling og planl√¶gning bliver der lanceret en lukket betaversion i √•r 2001. Efter en hel del forbedringer og yderligere lukkede beta versioner √•bner man websitet for almindelige brugere i marts 2003.

P√• trods af en omfattende kampagne er der kun f√• tusinde kunder som skriver sig op som brugere, og v√¶sentligt under m√•ls√¶tningen. P√• trods af mange forbedringer og efter at have pr√łvet at f√• gjort virksomheden profitabelt lukkes there.com i marts 2010. Denne episode og lignende katastrofer at grundlaget for at udvikle teorien bag LEAN Startup.

Hvordan benytter man LEAN startup?

LEAN startup-metoden går i al sin enkelthed ud på at bygge et minimum af produkt Рeller MVP (Minimum Viable Product) som det også kaldes Рfor derefter hurtigt at teste dette hos potentielle kunder.

Hvis kunderne er interesserede i produktet, kan man begynde at udvikle det videre. Hvis ikke, har man sparet tid og penge ved ikke at bruge ressourcer på noget, der ikke er brugbart hos forbrugerne.

Hvorfor benytte LEAN Startup?

J√¶vnf√łr professor Clayton Christensen, Harvard Business School, bliver der hvert √•r i USA introduceret ca. 30.000 nye produkter ‚Äď og det er ikke de sm√• billige produkter vi taler om. Det er store og meget dyre udviklingsprojekter. Det er ikke overraskende, men det er m√•ske overraskende at 95% af dem fejler og bliver taget af markedet igen. Dette er et kolossalt ressourcespild.

I klassisk produktudvikling bruges der mange ressourcer p√• at udvikle produkter og services ud fra en hypotese om, at der er kunder der eftersp√łrger produktet. Man hvor ved vi egentlig det fra? Kan vi stole p√• disse hypoteser? Reelt er det f√łrst n√•r alle udviklingsomkostningerne er afholdt, og produktet er lanceret p√• markedet, at realiteterne melder sig og vi ser om hypotesen hold vand. Clayton Christensen forskning viser, at hypotesen ikke holder i 95% af produktlanceringerne.

Det er denne problematik som LEAN Startup metoden fors√łger at l√łse.

Bliv klogere på LEAN startup

Hvis du √łnsker at blive klogere p√• LEAN startup kan vi anbefale bogen “Lean Startup” af Sigma Academy. Du kan k√łbe bogen ved at klikke p√• knappen herunder.


Læs andre relevante artikler her.

Annonce

Annonce

Annonce