Annonce

Annonce

Ikke-dansktalende kunder er blevet afvist af Coop Bank

PLUS Flere butikker skal kunne afvise kontanter
PLUS Flere butikker skal kunne afvise kontanter (Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix)

Coop Bank har afvist kunder, der ikke kan tale dansk.

Det skriver Politiken.

Avisen bringer flere eksempler på, at banken har afvist kunder, der ikke taler dansk. Et af dem er en 28-årig malaysisk mand, der af bankens kundeservice fik at vide, at han ikke kunne få en konto, fordi han ikke taler dansk.

Et andet eksempel kommer fra en tillidsmand for avisuddelerne i distributionsfirmaet Post & Medier, Claus Haagensen.

80 procent af avisuddelerne har udenlandsk baggrund, og tillidsmanden siger, at han af Coop Bank har fået oplyst, at banken siger nej til kunder, der ikke kan tale dansk.

Finanstilsynet oplyser til Politiken, at en bank ikke kan afslå at oprette en basal betalingskonto til kunder, der ikke kan tale dansk.

Der er dog if√łlge tilsynet ikke et krav om, at banken kommunikerer med kunder p√• et sprog, de forst√•r.

Altså er det i princippet kundens risiko, hvis de ikke kan tale dansk, og banken kommunikerer på dansk.

Coop Banks administrerende direkt√łr, Allan N√łrholm, erkender, at bankens har afvist kunder for kategorisk.

– Vi skal selvf√łlgelig ikke generelt afvis en kunde, der ikke kan tale dansk, hvis vi kan f√• at vide, at kunden har adgang til en, der kan hj√¶lpe med at overs√¶tte. Det retter vi op p√•, siger han til Politiken.

РMen vi er en lille bank, som ikke har korrespondenter på engelsk eller tysk, og vi har fundet det mest ansvarligt at rådgive på det sprog, som vi ved, at kunderne kan forstå.

Coop Bank har omkring 100.000 kunder.

Erhvervsminister Morten B√łdskov (S) kalder det meget overraskende og komplet vanvittigt, at en borger ikke kan f√• en konto hos en bank, fordi vedkommende ikke taler engelsk.

/ritzau/

Annonce

Annonce

Annonce