Kina
Hollywood i modvind: Kina vælger egne helte
Beijing holder døren på klem for amerikanske film – men hjemlige produktioner stormer frem i biograferne.
Mens spændingerne mellem USA og Kina fortsætter, ser Beijing ud til at holde igen med drastiske tiltag mod Hollywood. Store amerikanske film som Thunderbolts og Lilo & Stitch er stadig på vej til kinesiske biografer, men interessen blandt publikum falder markant.
Amerikanske film mister magien
Selvom Hollywood stadig har adgang til markedet, er det tydeligt, at kinesiske seere vender blikket mod egne film.
Store satsninger som Captain America: Brave New World har skuffet, mens lokale hits som Ne Zha 2 tiltrækker publikum i stort antal.
Udenlandske film udgjorde kun 21 % af billetindtægterne i Kina i 2024 – et markant fald fra 35 % i 2019. Hollywood har ikke haft en enkelt film over 1 milliard yuan i to år i træk.
Læs også:
Politik og marked går hånd i hånd
Eksperter vurderer, at udmeldingen om færre amerikanske film primært er symbolsk. “Jeg ser ikke nogen grund til at skære drastisk,” siger Zhou Mi fra en statslig tænketank. En eventuel begrænsning kan i stedet åbne døren for film fra Japan, Indien og Europa.
Kinesisk film på fremmarch
Kinas regering har igangsat kampagnen “China Film Consumption Year” for at styrke biograferne og stimulere økonomien.
Med stærk statsstøtte og stigende produktionskvalitet ser det ud til, at hjemlige produktioner fortsætter med at dominere lærredet – og publikums hjerter.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: