Lokal SEO optimering 2021 Guide
Lokal SEO optimering 2021 Guide

Har du svært ved lokal SEO optimering? På Google foretages der nemlig millioner af søgninger hver dag i hele verden, hvor potentielle brugere og kunder søger efter lokale erhvervsbutikker, såsom cykelhandlere, caféer, tøjbutikker, håndværkere og mange flere lokale forretninger. Hvis du er i tvivl om, hvordan netop din lokale butik kan blive mere lokal synlig online, kan det være en god idé at læse dette indlæg. Her kommer vi med tips og tricks til dig der ønsker at opnå en god placering på lokale søgeord.

Hvad er lokal SEO optimering?

Lokal SEO, også kaldet lokal søgemaskineoptimering har fokus på at optimere en hjemmeside, så man opnår synlighed på lokale søgeresultater. En tommelfingerregel for et lokalt søgeord er, at ordet skal omfatte alle ord, som indeholder et lokalt ord som en del af den søgte sætning. Nogle eksempler på disse ord kunne være søgninger efter butikker, blomsterhandlere eller spisesteder, i et geografisk område, som kan være i centrum af en by, eller region. For mange kan det svært at rangere på ordet “blomsterhandler” overordnet, men hvis det eksempelvis er “blomsterhandler Ringsted” er chancerne for at opnå gode søgeresultater langt større. Derfor er lokal søgemaskineoptimering en fornuftig ting at fokusere på, for at tiltrække lokale kunder i lokale butikker.

Mange af de gængse måder, at potentielle kunder finder lokale forretninger på, er ved hjælp af Google, Tripadviser, Bing og Maps. Dog viser flere undersøgelser, at Google har langt størstedelen af markedsandelen for onlinesøgninger, og dermed også den klart mest benyttede søgemaskine i Danmark.

Lokal SEO optimering er vigtigt i 2021
Lokal SEO optimering er vigtigt for virksomheder i 2021

Lokal SEO optimering er vigtig for lokale virksomheder

Hvis din virksomhed opererer på et forholdsvis afgrænset geografisk område, og søger målgrupper derfra, bør du med fordel bruge ressourcer på at blive mere online synlig. Det understøtter stigningen af de seneste års søgninger også, hvilket skyldes det stigende forbrug af smartphones.

De søgninger, som er foretaget med lokal hensigt, er i højere grad tilbøjelig til at medføre både salg, køb og besøgende inden for samme dag, end almindelige søgninger. Dette skyldes, at lokale søgninger oftest er i akutte hensigter, f.eks. hvis man ikke kan finde vej.

Derfor er det ekstremt vigtigt, at din virksomhed er synlige med kontaktoplysninger og andre relevante oplysninger, såsom åbningstider og evt. regler i henhold til COVID-19. Hvis oplysninger ikke stemmer overens, kan det i sidste ende føre til mistede kunder, og din virksomhed kan fremstå som værende sat tilbage på digitalisering.

Guide til lokale virksomheder der ønsker synlighed på Google - Lokal SEO optimering
Guide til lokale virksomheder der ønsker synlighed på Google – Lokal SEO optimering

Mobilvenlighed – Lokal SEO optimering

Et meget vigtigt punkt i lokal SEO optimering er mobilvenlighed. Som tidligere nævnt kommer flere og flere søgninger fra mobilenheder, og faktisk anslår man, at over halvdelen af alle onlinesalg kommer fra smarttelefoner.

En nem tilgang til at danne et overblik over din hjemmesides mobilvenlighed er ved at benytte Googles eget værktøj, Mobile Friendly. Alt du skal gøre er, at indtaste din hjemmesideadresse, og lade værtøjet klare analysen. Efter endt analyse får du et overblik over din hjemmesides udseende på en mobilenhed, samt analyse af brugervenlighedsproblemer, som er blevet fundet i forbindelse ved testen. Du kan prøve værktøjet her: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Vi har også skrevet en artikel om SEO optimering af billeder.

Du kan måske også lide
SEO Optimering - ALT Tags

SEO optimering af billeder – ALT tags

Benytter du ALT tags på dine billeder? Man kan ikke komme udenom, at inddragelse…