Marketing
Profil Optik fanget i greenwashing-skandale
Virksomhedens briller af havplast kunne ikke dokumenteres.
Brilleserien ”Fellepini x Sea2See” blev af Profil Optik markedsført som en bæredygtig kollektion, der angiveligt bestod af “100 procent genanvendt plast fra havet – blandt andet gamle fiskenet opsamlet i Middelhavet”.
Men efter en grundig undersøgelse har Forbrugerombudsmanden konkluderet, at virksomheden ikke med tilstrækkelig sikkerhed kunne dokumentere, at plasten faktisk kom fra havet.
Ifølge den indsendte dokumentation bestod brillernes materiale af plasttypen PA-6 fra gamle fiskenet, som en leverandør havde skaffet.
Leverandøren kunne dog ikke påvise, hvordan fiskenettene var blevet anskaffet, eller om de rent faktisk havde været opsamlet i havet.
Dermed manglede der en essentiel sporbarhed, som er nødvendig, når virksomheder markedsfører produkter med klima- og bæredygtighedsudsagn.
Vildledning af kunderne
Forbrugerombudsmanden vurderer, at Profil Optik, som er en del af Synsam Group-koncernen, har overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning.
Ikke alene manglede dokumentationen for plastens oprindelse, men brillerne blev også fremstillet og markedsført med udsagn om klimavenlighed og bæredygtighed, selvom brillernes samlede livscyklus stadig medførte negative miljøpåvirkninger.
“Virksomheder skal have dokumentationen i orden, når de markedsfører sig med, at deres produkter er gode for miljøet,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen og understreger vigtigheden af korrekt dokumentation, når virksomheder fremsætter miljørelaterede påstande.
Læs også:
Klar besked til virksomheder
Forbrugerombudsmandens afgørelse kom efter en klage fra Forbrugerrådet Tænk, og den sender et tydeligt signal til virksomheder om, at klima- og bæredygtighedsudsagn ikke må være tomme løfter.
Lovgivningen fastslår klart, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller vildlede forbrugerne, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Opdatering 17.07 :
Profil Optik er vendt tilbage med en kommentar på forløbet som kan læses her :
Profil Optik har følgende udtalelse om afgørelsen fra Forbrugerombudsmanden:
Profil Optik kan bekræfte, at Profil Optik har modtaget en skriftlig indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring af Profil Optiks brilleserie Fellepini x Sea2See.
Profil Optik har hidtil været af den opfattelse, at der forelå fyldestgørende dokumentation for brugen af genanvendt polyamidplast fra havet. Dokumentationskravene i Danmark er høje, hvilket er positivt og bidrager til gennemsigtighed og troværdighed i markedet. Derfor tager Profil Optik også sagen alvorligt og vil sikre, at Profil Optiks kommunikation lever op til gældende standarder. Yderligere vil Profil Optik undersøge dokumentationen nærmere i samarbejde med Profil Optiks leverandør.
Profil Optik er enige i, at der længe har manglet klare anbefalinger for, hvad virksomheder reelt bør kommunikere om CO₂-reducerende initiativer. Siden anmeldelsen har Forbrugerombudsmanden offentliggjort nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring, som Profil Optik hilser velkommen. Disse anbefalinger vil gøre det lettere og mere struktureret at arbejde med Profil Optiks CSR initiativer.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: