Benytter du ALT tags på dine billeder? Man kan ikke komme udenom, at inddragelse af billeder på hjemmesider og artikler, kan forstærke budskaber og fange besøgendes interesse. Derfor er det vigtigt at benytte attributterne “ALT” og “title tag” for at søgerobotter som crawler hjemmeside eller artikler kan forbedre synligheden på Google.
Hvad er ALT tags?
ALT tag, også kaldet alternative tag er et tag som påsættes på billeder en hjemmeside, webshop eller artikler. ALT tag gør, at Google eller andre søgemaskiner har en viden om, hvad billedet handler om, og hvilke informationer billedet indeholder. Dertil kan Google rangere billeder ud fra ALT tagget, så med andre ord kan man øge sin synlighed på Google ved at benytte sig af ALT tag.
En tommelfingeregel er i øvrigt, at det mindst bør være 2-3 ord, og så bør ordene beskrive billedindholdet.
Derudover benytter man også ALT tag til at hjemmesidebesøgende som enten er blinde, svagtseende eller af andre årsager ikke kan læse indholdet, kan få oplæst indholdet og dermed forstå billedindholdet.
Sådan skriver man ALT tags
Neden for ses et eksempel på HTML-koden der gemmer sig bag billederne du vises på hjemmesider:
De fleste populære CMS-systemer har en funktion, hvorpå man nemt kan indsætte ALT tagget med tekst, uden at skulle redigere HTML-koder. Benytter man eksempelvis WordPress kan man trykke på medier i venstre menu-side, og herefter klikke på et billede, hvorpå man kan tilføje ALT tag i højre side.
Gode råd til ALT tags
- Benyt minimum to ord, men max 125 karakter
- Skriv fyldestgørende sætninger og gør dem meningsfulde
- Benyt relevante søgeord for hjemmesideindholdet
- Vær ærlig over for den besøgende
Du kan dertil læse et indlæg fra Google, hvor de beskriver hvad ALT tag er og hvordan man bør benytte disse. Læs her.