Mellemøsten

USA trækker ansatte hjem fra Mellemøsten: “Det kan blive farligt”

Med voksende spændinger i regionen og trusler om militære angreb forbereder USA en delvis evakuering – oliepriserne stiger.

Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 12. juni 2025

Mens diplomatiske nerver strammes og oliepriserne tager et spring opad, har USA valgt at trække ikke-nødvendigt personale hjem fra Mellemøsten.

Beslutningen, der ifølge præsident Donald Trump skyldes “højere sikkerhedsrisici”, kommer på et tidspunkt, hvor både militære trusler og diplomatiske forsøg kolliderer i en betændt regional situation.

Ambassader og baser på beredskab

Ifølge flere kilder i Washington og Bagdad gøres der klar til en delvis evakuering af USA’s ambassade i Irak. Samtidig har det amerikanske udenrigsministerium godkendt frivillig hjemrejse for ansatte i Bahrain og Kuwait. “Vi har givet besked om at trække os tilbage,” sagde Trump og tilføjede, “det kan blive farligt, og vi må se, hvad der sker.”

Udtalelsen faldt efter rapporter om, at amerikansk efterretning vurderer en mulig israelsk militæraktion mod Irans atomanlæg. Den amerikanske forsvarsminister, Pete Hegseth, har desuden autoriseret frivillig hjemrejse for familiemedlemmer til militærpersonale, særligt med base i Bahrain.

Oliepriserne reagerer øjeblikkeligt

Nyheden om evakueringerne sendte chokbølger gennem energimarkederne. Brent-råolie steg med over fire procent og ramte 69,18 dollar pr. tønde. Det afspejler markedsbekymring for eskalering i en region, der er afgørende for verdens olieproduktion og -transport.

“De kan ikke få en atombombe”

USA’s linje over for Iran forbliver ufravigelig. “De kan ikke få en atombombe. Meget simpelt,” sagde Trump, og gentog dermed sit ultimatum.

Forhandlingerne om det iranske atomprogram er kørt fast, og ifølge Reuters forbereder Iran et nyt modforslag til Washingtons seneste tilbud.

Irans forsvarsminister, Aziz Nasirzadeh, advarede samtidig: “Hvis Iran bliver angrebet, vil vi ramme amerikanske baser i regionen.” Iran fastholder dog, at de ikke søger atomvåben, og landets FN-mission tweetede: “Trusler om ‘overvældende magt’ ændrer ikke fakta: Iran ønsker ikke atomvåben.”

Regional ubalance og gensidige trusler

Den amerikanske militære tilstedeværelse i regionen er massiv og spænder over Irak, Kuwait, Qatar, Bahrain og De Forenede Arabiske Emirater. Samtidig har Iran-allierede grupper i Irak flere gange angrebet amerikanske positioner, selvom aktiviteten er dalet siden sidste år.

Israel, en nøgleallieret for USA, har i det forgangne år udført flere angreb mod Iran-støttede mål i Irak og Syrien. Med to direkte udvekslinger af missiler og droner mellem Israel og Iran er situationen blevet endnu mere eksplosiv.

Hvad nu?

Mens evakueringerne endnu ikke berører alle diplomatiske missioner, og eksempelvis USA’s ambassade i Qatar fortsat er fuldt operationel, lurer frygten for en yderligere optrapning. Den næste runde af atomforhandlinger ventes inden for få dage.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Mellemøsten

Se flere artikler