Militær

Fra fiasko til redningsplanke: KC-46 får uventet comeback

Boeing’s udskældte tankerfly bliver nu Air Force’s nødvendige mellemstation, mens næste generation stadig tegnes på papiret.

Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 5. oktober 2025

Et comeback, ingen så komme

Da Boeing for få år siden kæmpede med forsinkelser, fejl og kritik af sit KC-46 Pegasus-tankerfly, var mange klar til at afskrive programmet. Men et nyt dokument fra det amerikanske luftvåben afslører, at netop dette fly nu bliver den uundgåelige løsning i en strategisk overgangsfase.
Air Force planlægger nemlig at købe op til 75 ekstra KC-46-fly, efter at planer om et nyt konkurrenceudbud blev skrinlagt. Beslutningen kom den 2. oktober 2025 – og markerer en bemærkelsesværdig kursændring.

Stabilitet frem for innovation

Baggrunden er enkel, men konsekvensen er stor: det næste generations tankfly, NGAS (Next Generation Air Refueling System), bliver først klar omkring 2036.
Dermed ville der opstå et hul på flere år, hvor Air Force risikerede at mangle moderne refuelere. Og det hul kan kun ét fly lukke – KC-46.

Airbus’ A330 MRTT-løsning, der tidligere blev nævnt som alternativ, krævede ifølge dokumentet “significant development” for at leve op til de amerikanske krav.
Derfor måtte Air Force vælge pragmatisk: fortsæt med det, der allerede virker.

“We stand by our proven tanker solution and its evolution, the MRTT+,” sagde Airbus i en kommentar – men amerikanerne havde allerede truffet deres valg.

Pegasus som nødvendigt kompromis

For Boeing betyder beslutningen et pusterum – men også et ansvar.
KC-46-programmet døjer fortsat med materialemangel, deleforældelse og softwareproblemer.
Air Force lægger i dokumentet vægt på, at Boeing skal “løse DMSMS-udfordringer og forhandle udvidede datarettigheder”, før produktionen fortsætter.
Fremtidens kontrakter handler med andre ord lige så meget om kontrol over kode og systemer, som om selve flyet.

“We got some really rough costs associated with that first analysis of alternatives,” sagde general John Lamontagne fra Air Mobility Command – en indrømmelse af, at næste skridt stadig er uklart.

NGAS – drømmen om det usynlige tankfly

Mens KC-46 nu skal holde flåden flyvende frem til 2030, arbejder Air Force parallelt på NGAS.
Visionen er et stealthy, “signature-managed” fly, der kan operere i fjendtlige zoner som Indo-Pacific.
Her skal tankere kunne overleve radarer, missiler og mangel på sikre baser.
Lockheed Martin forbereder allerede et “clean-sheet design”, men erkender, at missionen kræver “en langt mere overlevelsesdygtig platform”.

Indtil da er Pegasus – trods sin problemfyldte start – blevet Pentagon’s midlertidige redningsplanke.

En sandfærdig ironi i luften

KC-46 begyndte som et projekt fyldt med skandaler, men ender nu som selve symbolet på nødvendighed.
Hvor Boeing engang stod for fiasko, står de nu for kontinuitet.
Det er en påmindelse om, at selv i et højteknologisk kapløb kan den mest stabile løsning vinde – bare den flyver.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.