Militær

Skyggeskibet Marathon tilbage i danske farvande – trodser internationale regler

Marathon er tilbage.

Depositphotos
Depositphotos
Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 19. juni 2025

Det kontroversielle og statsløse tankskib Marathon er endnu engang på vej gennem danske farvande med en last på næsten 100.000 tons russisk olie. Skibet, som allerede er sanktioneret af EU på grund af dets involvering i Ruslands skyggeflåde, fortsætter sin provokerende kurs til trods for internationale konventioner og myndighedernes øgede bevågenhed.

Ifølge internationale søfartsregler, herunder FN’s Havretskonvention, er det obligatorisk for ethvert skib at sejle under en flagstat. Marathon har tidligere oplyst både Djibouti og Comorerne som registreringslande, men begge registreringer har vist sig falske.

Da Marathon senest sejlede gennem Danmark den 10. juni, kontaktede Forsvarskommandoen skibet, som hævdede at sejle under Comorernes flag. En efterfølgende opfølgning afslørede dog, at dette ikke var korrekt. “Ved opkald fra Forsvarskommandoen oplyste skibet UDAYA/MARATHON, at det sejler under Comorerne. I vores opfølgning med Comorerne er vi dog siden blevet orienteret om, at skibet ikke er indregistreret i Comorernes register”, skriver Søfartsstyrelsen ifølge Danwatch.

Den manglende registrering rejser alvorlige sikkerhedsbekymringer. Når et skib ikke har en flagstat, er der nemlig ingen, som har ansvar for at sikre dets sikkerhed og overholdelse af standarder, forklarer professor i søret ved Syddansk Universitet, Kristina Siig. Hun understreger, at myndighederne har god grund til bekymring over sådanne fartøjer, der ofte ikke opfylder de basale sikkerhedskrav.

Alligevel har danske myndigheder endnu ikke grebet ind over for Marathon. Skibet befandt sig onsdag den 18. juni igen nær danske farvande ved Bornholm med kurs mod Storebælt. Det er stadig uklart, om myndighederne denne gang vil gribe aktivt ind og stoppe skibet.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.