Militær
USA udfordrer Kinas greb om verdenshavne i ny maritim offensiv
Washington frygter at stå bagud i en konflikt med Beijing – nu skærpes kampen om de strategiske havne.
Den største maritime satsning siden 1970’erne
Donald Trumps administration har sat kurs mod et historisk maritimt opgør med Kina. Ifølge flere kilder planlægger USA at mindske Beijings kontrol over strategiske havne verden over – fra Panama til Piraeus. Det er den mest ambitiøse amerikanske satsning på havet siden Nixons tid og skal sikre, at Washington ikke står svækket i en fremtidig konflikt.
Kinas netværk af havne vækker bekymring
Kina har i dag investeringer i 129 havneprojekter globalt. Gennem selskaber som COSCO, China Merchants og SIPG har Beijing etableret sig i nøgleknudepunkter i Middelhavet, Caribien og endda på den amerikanske vestkyst. Netop denne udbredelse får Washington til at advare om, at Kina kan bruge havnene til at kontrollere forsyningskæder, indsamle efterretninger eller skaffe sig militære fordele.
“Kina kunne udnytte kontrollen til spionage, militær fordel eller at forstyrre forsyningskæder,” siger Stuart Poole-Robb, leder af sikkerhedsrådgiverne KCS Group.
Læs også:
Piraeus og Kingston i skakspillet
Grækenlands havn i Piraeus er et af de steder, hvor USA holder skarpt øje. Her ejer COSCO 67 % af havneselskabet, og havnen fungerer som et centralt bindeled mellem Europa, Afrika og Asien. Også i Caribien vækker Kingston-terminalen i Jamaica bekymring, som af flere amerikanske eksperter betegnes som det største sikkerhedsproblem i regionen.
På en nylig rejse til Kingston kaldte udenrigsminister Marco Rubio Kinas havneinvesteringer for “rovdrift”, fordi de statssubsidierede selskaber kan underbyde konkurrenter og sikre sig adgang til kritisk infrastruktur.
Nye initiativer – og en voksende malstrøm af spændinger
For at modsvare Kina arbejder Washington på flere fronter:
- Støtte til vestlige firmaer, der vil opkøbe kinesiske havneandele.
- Nye registries for skibe under amerikansk kontrol.
- Øget investering i national skibsbygning.
- Gennemgang af maritime chokepunkter som Gibraltarstrædet.
Beijing afviser beskyldningerne og anklager USA for at overdrive en “China threat theory” for at tvinge allierede til at vælge side. Men midt i denne geopolitiske malstrøm er det tydeligt, at havne ikke længere kun handler om handel – de er blevet frontlinjer i stormagternes rivalisering.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: