Politik

tor, 13 mar 2025

af Mikkel Preisler

Minister vil sikre lav afgift til solopladning af elbiler

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) præsenterer torsdag en model for, hvordan elbilsejere med solceller kan få en lav elafgift.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Skatteminister Rasmus Stoklund (S) præsenterer torsdag en model for, hvordan elbilsejere med solceller kan få en lav elafgift.

Har man solceller på taget og en elbil i garagen, kan man, som reglerne er i dag, gå glip af en lav elafgift, når bilen lades hjemme.

Det vil skatteminister Rasmus Stoklund (S) ændre.

- Det gør vi ved at foreslå en bimåler-model, hvor man kan aflæse på folks eget elforbrug, hvor meget de lader elbil for, og på den måde kan de få den lave elafgift, siger Stoklund.

Skatteministeren vil med modellen desuden styrke incitamentet til, at folk bidrager til den grønne omstilling ved at køre elbil.

Mange ladestandere har ifølge ministeren i forvejen den nødvendige bimåler. Det er dog ikke alle. Dem, som ikke har, skal selv anskaffe den.

- Jeg er blevet oplyst, at de fås i forskellige prisklasser, og at de koster op til 3-4000 kroner. Jeg tror, man skal se det i forhold til, at hvis alternativet er, at man skal pille investeringen med solceller på taget ned, så er det billigt sluppet, siger Rasmus Stoklund.

- Derudover er den gode nyhed, at rigtig mange ladestandere allerede har en bimåler.

I bilisternes interesseorganisation FDM modtages forslaget fra skatteministeren med tilfredshed.

- Der er ingen tvivl om, at der er behov for en hurtig løsning, og FDM er åben for tanken om, at det er en midlertidig løsning, siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru i en skriftlig kommentar.

Han er dog bekymret for udgifterne til en bimåler, som bilejere vil skulle anskaffe, hvis de ikke har den forudinstalleret i deres anlæg.

- Vi kan være bekymrede for, at de høje udgifter ikke står mål med den afgiftsrefusion, som solcelleejerne mister i dag, siger Ilyas Dogru.

Det er ifølge Green Power Denmark urimeligt, at ejere af elbiler er blevet "straffet økonomisk" og derfor helt oplagt med en løsning.

Der er dog en udfordring, påpeger direktør for Dansk e-Mobilitet John Dyrby Paulsen.

- Det vil formentlig ikke være muligt at få de særlige målere til elbiler klar før tidligst i sommeren 2026 - og måske endda senere.

- Derfor er der brug for en midlertidig overgangsløsning, siger han.

Dansk e-Mobilitet foreslår at fritage elbilsejere med solceller for afgift for den del af strømforbruget til opladning af elbilen, som sker om natten, hvor solcellerne ikke producerer.

Kilde: /ritzau/<b

Andre læser også

Danmark advarer transkønnede: Kontakt USA's ambassade før rejsen – Trumps nye politik skaber bekymring! Kan din rejse til USA ende i kaos? Danmark advarer nu transkønnede rejsende eft... Læs mere
Ukraine : Rusland bomber egne anlæg Ifølge Ukraine skulle Rusland have bombet egne rørledninger for at sabotere v... Læs mere
Belgien: Det ville være en krigserklæring Bart De Wever med klar melding - ønsker ikke at bruge indefrosne russiske midle... Læs mere
C25 indeks under pres C25 indekset har haft en forfærdelig dag Læs mere
Minister går af : Fik barn med teenager for 30 år siden Den islandske uddannelsesminister - den 58 årige Ásthildur Lóa Thórsdóttir ... Læs mere