Det skal i fremtiden koste 50 kroner ekstra at køre med offentlig transport til Københavns Lufthavn, mener Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der er overborgmesterkandidat i København.
Det skriver Politiken.
Hun mener, rejsende til og fra lufthavnen skal betale en ekstra takst for at køre det sidste stykke vej ud til lufthavnen, selv om turen ikke bliver tidsmæssigt længere end i dag.
Det skal være med til at skaffe finansiering til metrobyggeriet af M5-linjen, der ventes at blive taget i brug i 2035.
- Jeg mener, at den måde, man hidtil er gået til at finansiere metro på, skal forandres. At en del af den måde, vi finansierer metro på, skal komme fra andre kilder end salg og byggegrunde, siger Rosenkrantz-Theil til Politiken.
Det er særligt hendes forventning, at turister og besøgende fra udlandet vil komme til at bidrage økonomisk til dette gennem ture til lufthavnen.
Alle danskere, der rejser hele vejen til lufthavnen, vil dog også skulle betale den ekstra takst. Medarbejdere i lufthavnen skal fritages fra den ekstra takst, siger hun.
Københavns Lufthavn ligger på Amager og kan nås med både metro, bus og tog. I dag koster en tre zoners-billet cirka 36 kroner. Med rejsekort er prisen dog lavere.
Det er hurtigst at nå lufthavnen med metrolinje M2, hvor det tager omtrent 14 minutter fra Kongens Nytorv i det indre København.
Det er den nye metrolinje M5, som det ekstra tillæg ifølge Rosenkrantz-Theil skal være med til at finansiere.
M5-linjen er en ny, selvstændig metrolinje med ti stationer. Linjen skal gå fra Københavns Hovedbanegård via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport.
Københavns Kommune har anslået prisen for M5 fra København H til Lynetteholm til at være 14,7 milliarder i 2020-priser.
Kilde: /ritzau/