Pressemeddelelse

tir, 14 feb 2023

DI Transport: Flere veje til klimaneutral lastbiltransport

DI Transport: Flere veje til klimaneutral lastbiltransport

Pressemeddelelse

14.2.2023 15:40:39 CET | DI Transport

EU-Kommissionen har i dag fremlagt sit længe ventede forslag til en forordning, der fastlægger CO2-standarder for tunge køretøjer. Forslaget indebærer bl.a. et krav om fossilfrie bybusser i 2030 og 90 pct. CO2-reduktion fra lastbiler i 2040.

I DI Transport understreger man nødvendigheden af fælles EU-regler og støtter op om klimamålsætningerne bag forslaget men påpeger, at lastbilerne er afgørende for forsyningssikkerheden og fortsat skal kunne levere de varer, der skal ud til kunderne.

- Vi er enige i målet om CO2-neutral lastbilstransport og mener det er realistisk med CO2-neutrale bybusser allerede fra 2030. Men der er flere veje til målet, og vi får brug for både el, brint og grønne flydende drivmidler til de tunge transporter. Derfor er det vigtigt med en teknologineutral tilgang i EU-reglerne, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Forslaget vil kræve store investeringer i grøn energi og ladeinfrastruktur, hvis lastbiler og busser skal være CO2-neutrale.

- El-lastbiler stiller meget større krav til opladning end personbiler, så uanset hvordan man vender og drejer det, så skal medlemslandene i gang med at investere i bl.a. ladestandere og elnettet for at kunne håndtere et stærkt stigende antal el-lastbiler i EU, lyder det fra Rune Noack.

DI Transport er positive over for et mål om 90 pct. reduktion fra lastbilerne i 2040, men advarer mod at Europa-Parlamentet og medlemslandene strammer skruen for hårdt.

- Man kan ikke uden videre kopiere reglerne for personbiler over på lastbiler, da de skal løse flere og meget forskellige opgaver. En lastbil transporter med andre ord alt fra tunge vindmølletårne, byggeelementer til almindelige dagligvarer, siger Rune Noack.

Det er derfor vigtigt at forslaget er teknologineutralt og taget mere hensyn til mulighederne for at benytte grønne CO2-neutrale drivmidler, som f.eks. biogas, biodiesel eller e-diesel lavet på vindmøllestrøm.

- De grønne drivmidler kan bidrage til store CO2-reduktioner her og nu, og samtidigt være løsningen fremadrettet der, hvor der ikke er en el- eller en brintlastbil, der kan løse opgaven, siger Rune Noack.

Andre læser også

Skæbnedag venter søndag på radikal borgmester i København Partifællerne i Københavns Borgerrepræsentation vil af med Mia Nyegaard som s... Læs mere
Chipgiganten Nvidia overtager Intels plads på stort indeks Nvidia, der blandt andet producerer mikrochips, er snart at finde på det tradit... Læs mere
DFDS dropper tyrkisk opkøb og nedjusterer forventninger DFDS' annoncerede opkøb af det tyrkiske transportnetværk Ekol Logistics bliver... Læs mere
Regeringen vil fordoble eksport af lægemidler med ny strategi Eksporten fra life science-virksomheder skal fordobles frem mod 2030, lyder rege... Læs mere
Uenigheder aflyser forhandlinger om den grønne trepart Der er fortsat store udfordringer i forhandlingerne om en grøn trepart, og fred... Læs mere