Pressemeddelelse

GreenMind oplever 21 % vækst i kunder, der indleverer deres elektroniske enheder til trade-in, men potentialet er stadig enormt

GreenMind har det seneste år modtaget 21% flere indleveringer af brugt elektronik i forhold til sidste år, men danskerne rummer fortsat et kæmpe uudnyttet potentiale, når det handler om at ændre vores forbrugsvaner og sende gamle enheder tilbage i kredsløbet.

Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler I dag kl. 09:37

Pressemeddelelse

Danskerne køber enorme mængder ny elektronik hvert år. Samtidig er elektronik verdens hurtigst voksende affaldsstrøm. Ifølge stifter Anders Vincent Jansen rummer vi dog stadig et stort, uudnyttet genbrugspotentiale.

– Historisk set er vi danskere meget sparsommelige. Vi har klaret os gennem krige og inflation, hvor vi lærte at få mest muligt ud af det, vi havde. Derfor vidste jeg, at hvis vi kunne vise danskerne værdien i deres gamle enheder, ville de tage idéen til sig, fortæller han.

De mange telefoner og computere repræsenterer ifølge ham både en økonomisk og en miljømæssig ressource.

– De kan repareres, sælges videre og forlænge livet på andet elektronik. På samme måde som vi afleverer flasker i pantautomaten, skal vi skabe en kultur, hvor elektronik altid sendes tilbage i kredsløbet. Det er en win-win, hvor forbrugerne får noget igen, samtidig med at vi sparer miljøet for en enorm mængde affald, siger han.

Ny standard i Danmark
GreenMind går forrest i Danmark, når det handler om reparation og re-commerce af elektronik. Med både fysiske butikker, reparationsværksteder og en digital platform har virksomheden skabt en ny standard for, hvordan elektronik kan få længere liv.

– Det, der driver mig, er tanken om, at vi hver dag gør en forskel – også selvom det starter i det små. Når vi kan udfordre brug-og-smid-væk-kulturen, ved jeg, at vi er på rette vej, siger administrerende direktør Anders Vincent Jansen.

Ambitioner i milliardklassen
For GreenMind handler missionen ikke kun om at reparere og videresælge produkter, men om at ændre de forbrugsmønstre, som i årevis har præget elektronikmarkedet.

– Vi har vist, at det kan lade sig gøre i Danmark – et af de sværeste markeder at knække. Derfor ved jeg også, at vi kan skabe gennemslag internationalt, siger Anders Vincent Jansen.

Samtidig understreger han, at ambitionen rækker længere end bundlinjen

– Vi danskere er gode til at genbruge vores tøj. Nu skal vi bare blive lige så gode, når det gælder elektronik. Det er GreenMinds mission, afslutter han.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Pressemeddelelse

Se flere artikler