Pressemeddelelse

tor, 16 feb 2023

MENY i stor kaffesatsning som led i strategi for drikkevarer: ”Kaffespecialister er nogle man møder der, hvor man handler”

MENY i stor kaffesatsning som led i strategi for drikkevarer: ”Kaffespecialister er nogle man møder der, hvor man handler”

Pressemeddelelse

16.2.2023 12:00:00 CET | Dagrofa ApS

Alle fortjener en god kop kvalitetskaffe, og derfor opruster MENY med nye initiativer. Det betyder, at der fra slutningen af maj vil være nye inspirerende kaffeafdelinger, nyt sortiment og kaffe-uddannede MADarbejdere i alle MENY’s butikker. Initiativet er en del af supermarkedskædens strategiske satsning på at differentiere kundeoplevelsen.

Danmark er én af de mest kaffedrikkende nationer i verden, og danskernes interesse for den gode kop kaffe er steget markant det seneste årti. Dog er måden, kaffen sælges på, ikke fulgt med tiden. Det vil MENY nu gøre op med ved at skabe nye kaffeafdelinger, der matcher kundernes efterspørgsel på viden og inspiration. Initiativet hedder En Verden af Kaffe og søsættes i første omgang i fem butikker i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring. Det sker i et strategisk samarbejde med Lavazza Danmark, der selv oplever en ændret tilgang til kaffekategorien og deler missionen om at tilbyde nye kaffeoplevelser til danskerne og at udvikle kaffeafdelingen, så kunderne kan få samme oplevelse med kaffe, som de fx får, når de udvælger vin eller øl i MENY. Ifølge MENYs kommercielle direktør Jesper Bjerring, er det en del af MENY’s målsætning om at påvirke danskernes mad- og drikkekultur:

”Den gennemsnitlige kaffedrikker drikker fire kopper kaffe om dagen, og de fire kopper skal naturligvis være gode – om du er på highend kaffebar eller i det lokale supermarked. Vi ser det som vores ansvar at sikre, at danskere har mulighed for at købe god kvalitetskaffe lokalt. Vi ser ind i individuelle aftaler med lokale kafferisterier og opfordre vores butikker i hele landet til at gøre det samme,” lyder det fra Jesper Bjerring.

En Verden af Kaffe byder på et opdateret hyldesortiment, hvor kunderne let kan navigere efter forskellige typer, smage og nuancer af kaffe.

”Som noget nyt i MENY, tilbyder vi senere på året også vores helt egen kaffeserie med kaffe, som løbende bliver udskiftet med årstiderne for at inspirere kunderne til de mange smage, kaffe inviterer til. Kunderne vil ligeledes møde kaffeuddannede MADarbejdere, som kan guide dem gennem de forskellige kaffetyper, brands og smage – så de kommer hjem med den helt rigtige kaffe,” lyder det fra Dagrofas kategorigruppechef for bl.a. kaffe, Morten Skov.

En Verden af Kaffe byder desuden på muligheden for at lave aftaler med lokale kaffeleverandører, så det bliver et lokalt udvalg tilpasset de forskellige butikker.

Vi stiller større krav til kundeoplevelsen

Med en travl hverdag og en teknologi, der buldrer afsted, er konceptet også en måde at imødekomme forbrugerne, mener kommerciel direktør Jesper Bjerring:

”Det er ikke længere nok at gå ned at tage en mælk i køleskabet. Vi forventer en oplevelse og at blive inspireret, når vi handler. Her kan MENY og vores dygtige MADarbejdere gøre en forskel,” siger Jesper Bjerring.

På MENY.dk vil det være muligt at finde endnu mere inspiration, i et nyt online kaffeunivers, til f.eks. at bruge kaffegrums i forbindelse med madlavning eller at lave lækre drinks, som indeholder kaffe. Det vil ligeledes være muligt at lære mere om de forskellige typer af kaffe eller dykke ned i kaffens historie.

Strategisk fokus på drikkevarer

Det er ikke kun kaffe, der skal være en helt særlig oplevelse i MENY. Test af en ny saft&juice-koncept er også i gang i fire MENY-supermarkeder i Ballerup, Rønnede, Langenæs og Bogense. Det nye koncept har fokus på inspiration og bl.a. de gode ingredienser i juice, som bliver fremhævet på topskilte i supermarkederne. Afdelingen bygges op efter kundernes forbrugssituationer, så det bliver nemmere at finde den rigtige juice til morgenmaden eller den smagfulde saft til måltidet.

For halvandet år siden lancerede MENY et nyt øl, vin og spirituskoncept, som betød et bredere sortiment af specialvarer indenfor kategorien og mere uddannelse af personalet.

”I forbindelse med lanceringen i 2021 løftede vi vores omsætning med omkring 20% på specialøl og har siden da vundet markedsandele – vi kan se at forbrugerne kvitterer for det udvidede sortiment, vores uddannede MADarbejdere og den inspirerende hyldenavigation,” uddyber kategorigruppechef Morten Skov

Indsatsen på øl, vin og spiritus følges nu op med tilføjelsen af ready to drink cocktails og mixer, som samles i én kategori i MENY-supermarkederne. Ready to drink får et nyt visuelt udtryk, der er nemt og overskueligt, men samtidig har fokus på fest, farver og rig inspiration.

Konceptet rulles ud løbende og forventes etableret i alle MENY’er i maj 2023. For nuværende kan kunderne møde det nye kaffeunivers i MENY i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring.

Fakta: En Verden af Kaffe

• Medarbejdere med efteruddannelse i kaffe, så de kan guide kunderne til det bedste  kaffevalg
• Unik risteprofil, der skifter med årstiderne og kun kan købes i MENY.
• Større kaffeudvalg med bedre hyldenavigation opdelt efter kaffe typer og med fokus på    smag og inspiration.
• Initiativet er implementeret i fem byer: Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring.
• Kildeinfo: Kaffeinfo.dk

Andre læser også

Regeringen ændrer regler for at hjælpe belarusere i klemme Belarusere, som lever i eksil i Danmark, skal kunne blive, selv om de ikke kan f... Læs mere
Arlas nummer to bliver topchef i grovvarekoncernen DLG Peter Giørtz-Carlsen bliver topchef i DLG fra januar 2025. Siden 2019 har han v... Læs mere
Oppositionen vil have regeringen til at udvide adoptionskulegravning DD, SF, Liberal Alliance, De Konservative, Enhedslisten, DF, De Radikale og Alte... Læs mere
Influencer ser frem til klarhed om regler for markedsføring Forbrugerombudsmanden risikerer at forvirre forbrugerne med sin fortolkning af l... Læs mere
Eli Lilly-regnskab skuffer og trækker Novo-aktie med ned Eli Lilly solgte mere Mounjaro og Zepbound i tredje kvartal. Analytikere forvent... Læs mere