Pressemeddelelse
8.6.2023 06:00:00 CEST | Lidl Danmark
Et stærkt brand, flere nye butikker og nyt hovedkontor ved Godsbanen i Aarhus. Det går godt for Lidl i Danmark – rigtig godt faktisk, og netop derfor er det ’rettidig omhu’ at styrke kulturen og skærpe profilen. Det skal den internationale brandingekspert, Martin Lindstrøm, nu hjælpe med.
Der bygges og indrettes nyt hovedkontor i Aarhus, hvor der er indflytning senere i år. Der åbner nye Lidl-butikker på stribe, og kæden har taget førertrøjen på i forhold til at være de ansvarlige købmænd, i forhold til at udfase tobaks- og nikotinprodukter indenfor en kort årrække. Senest har Lidls begrænsning af salg af energidrikke til børn og unge, der blev effektueret i 2018, fået fornyet aktualitet og Sundhedsministerens opmærksomhed.
Men netop når det går rigtig godt, er det som bekendt en god idé at holde et skarpt fokus på sin forretning, sine gode, trofaste kunder, servicen og profilen. Derfor har kæden indgået et samarbejde med den internationale, danskfødte brandingekspert, Martin Lindstrøm, til at fin-tune detailkædens profil og kultur. Og Martin Lindstrøm ser frem til opgaven:
"Detailscenen i Danmark har aldrig været under større forandring end nu. Det er en udvikling, der minder meget om det, vi i Lindstrom Company har oplevet på det amerikanske marked. Her vil forbrugerne på den ene side i stigende grad have lave priser uden kvalitetskompromiser – og samtidig er de desperate efter at støtte det lokale for at sikre et smil og god service. Sandheden er, at yderst få detailhandlere er i stand til at levere en sådan pakke – Lidl er en af dem. Balancen mellem 'lokal' og prisbevidsthed er noget, vi har brugt mere end 10 år på at forstå i USA. En superinteressant kombination, som vi er overbeviste om, at Lidl i Danmark kan løse," siger Martin Lindstrøm.
“Vi vil stå endnu stærkere i fremtidens detaillandskab”
Martin Lindstrøm og hans stab skal arbejde tæt sammen med Lidls marketingafdeling og den nye indkøbsdirektør, Maria Lovecchio, om at analysere kædens nuværende position. I første ombæring handler det om, at Martin Lindstrøm og hans medarbejdere skal lære Lidls medarbejdere og kunder grundigt at kende. Det kommer til at ske gennem en lang række interviews. Al den information skal give et billede af Lidls unikke styrker i det danske dagligvaremarked, og hvordan man får en endnu stærkere relation til kunderne og de mange lokalsamfund, som Lidls butikker er en del af. Kort sagt: Hvor står Lidl stærkt, og hvor kan der sættes yderligere ind.
”Vi er en discountkæde. De gode priser og vores egne, unikke private label- produkter fra blandt andre Engvang, Milbona og hele En bid af Danmark-serien, ved vi, at vores kunder sætter pris på. Men vi ved også, at det handler om meget mere end det. For den lokale forankring i den enkelte by, vores dygtige medarbejdere i butikkerne og deres ’bagland’ i for eksempel indkøb og marketing spiller også en kæmpe rolle for kunderne – og dermed vores samlede forretning. Det er alle de mange delelementer og kulturen bag, som Martin skal fin-tune og udvikle, så vi står endnu stærkere i fremtidens detaillandskab,” siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.
Martin Lindstrøm og Lindstrom Company har blandt andet løst lignende opgaver for kunder som Maersk, Swiss International Air Lines, Burger King, UBER, Tesco og Lowes (amerikansk detailkæde), og hver gang har arbejdet hjulpet de pågældende virksomheder med at finde og implementere nye, innovative løsninger, der har engageret kunderne, skabt øget omsætning og styrket virksomhedens brand.
Arbejdet er allerede sat i gang, og der er indtil videre ikke sat nogen bagkant for samarbejdet med Martin Lindstrøm.