Pressemeddelelse

tor, 09 feb 2023

Nye overnatningstal: Dansk turisme sætter rekord

Nye overnatningstal: Dansk turisme sætter rekord

Pressemeddelelse

9.2.2023 08:36:44 CET | Erhvervsministeriet

Dansk turisme er tilbage i topform efter flere udfordrende år med Covid-19. Det viser nye overnatningstal fra VisitDenmark.

Det danske turismeerhverv har været hårdt ramt af Covid-19, men i 2022 slog antallet af turistovernatninger ny rekord og ligger dermed 12,2 pct. højere end før pandemien. Det viser nye tal fra Danmarks turismeorganisation VisitDenmark.

Antallet af udenlandske og danske overnatninger ligger henholdsvis 7,0 pct. og 17,8 pct. over niveauet ift. det seneste rekordår i 2019. Det har skabt et samlet overnatningstal på i alt 62,9 mio. overnatninger svarende til en stigning på 12,2 pct. ift. 2019.

Sammenligner man med det nordeuropæiske konkurrencefelt er Danmark også det land, der klarer sig bedst, når det gælder både indenlandske og udenlandske overnatninger. Det skyldes bl.a. en solid vækst i tyske og nederlandske turisters overnatninger, som i 2022 er steget med hhv. 16,3 pct. og 18,7 pct. sammenlignet med 2019.

Erhvervsminister Morten Bødskov siger:

”Coronakrisen ramte de danske turismevirksomheder hårdt, og ikke mange havde forestillet sig, at turismeerhvervet ville komme sig så hurtigt, som tilfældet er. Sammen med et bredt flertal af Folketingets partier, virksomheder, destinationer og organisationer i dansk turisme har vi formået at spille sammen i en sådan grad, at vi allerede nu er tilbage på vækstsporet, og endda sætter rekord. Nu handler det om ikke at slippe foden fra gassen, og derfor er det vigtigt, at vi fortsætter den ambitiøse retning med fokus på bæredygtig vækst i dansk turisme, så vi kan tiltrække endnu flere turister til Danmark de kommende år, og dermed give turismeerhvervet endnu mere vind i sejlene.”

Jan Olsen, adm. direktør i VisitDenmark, siger:

”Ved indgangen til 2022 var der ingen, der turde håbe på, at Danmark ville få flere udenlandske overnatninger end i 2019. Men takket være ekstra investeringer fra et bredt flertal i Folketinget under corona, har vi kunnet skrue op for markedsføringen på de nære markeder i det forgangne år. Her har vi set de tyske og hollandske overnatninger vækste markant. De tyske turister driver faktisk væksten i endnu højere grad end tidligere. Men der er stor usikkerhed om, hvordan turismen udvikler sig i 2023 og fremefter.”

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spår sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber sv... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere