Mediebilledet bevæger dig hurtigt i disse år. Der sker noget 24/7 på mange forskellige platforme. Det kan både være en god ting, men også give store problemer, hvis der opstår kriser, og der bliver brug for krisekommunikation .
Hvad er krisekommunikation?
Der er forskellige definitioner på, hvad krisekommunikation specifikt er. Men det er typisk nogen tiltag, der skal tages for at gøre en opstået krise, evt. omkring virksomhedens image eller lignende endnu værre. Nogle kalder også krisekommunikation for damage control eller skadesbegrænsning. Altså et forsøg på at gøre de skader, der er sket på en virksomheds image mindst mulige. Og det ved forskellige kommunikationstiltag.
Få ekstern hjælp
Er der opstået en krise i jeres virksomhed eller måske hos dig selv som privatperson, så kan det være en god ide at få hjælp fra eksterne eksperter til kommunikationen. Altså eksperter der har erfaring på området, og ved hvilke værktøjer, der skal tages op af værktøjskassen og på hvilke tidspunkter, dette skal ske på. Uden eksperter er der stor risiko for, at krisen kan gøres endnu værre.
Substantia som samarbejdspartner
Et oplagt valg til samarbejdspartner, når det handler om krisekommunikation, er bureauet Substantia. Substantia er eksperter i at bygge bro. Altså fra strategien til løsning, og bringer forskellige parter og de fagligheder der ligger hos dem sammen for at skabe den rette vej. Hos Substantia forstår de virksomheder, der arbejder for og forstår samtidig det omgivende samfund, hvilket giver en platform for at træffe de rette beslutninger.
En strategisk indsat
Hos Substantia arbejder de ud fra at krisekommunikation en strategisk indsats. Det gør de på den måde at lokalisere årsagerne til de kriser, der opstår og med det som udgangspunkt lave konkrete handlinger, og på den måde gennemføre de ændringer, der er nødvendige for at lave tingene bedre. Desuden skal der håndteres de konsekvenser, som krisen får for ledelsen, for organisationen og for forretningen generelt.
Undgå varige skader
Det største formål med krisekommunikation er at bruge denne til at undgå varige skader på forretningen og specielt på omdømmet, som virksomheden har. Desuden er det ekstremt vigtigt at få læring og udvikling af den opstået krise, så risikoen for at der opstår noget tilsvarende i i fremtiden bliver mindre. Kristens dybereliggende drivkraft skal lokaliseres og der skal gøres tiltag for at rette tingene ind. Og disse tiltag er det meget vigtige at få kommunikeret ud til omverden.