Sponsoreret
Lav det bedste indhold – Vind Google trafik
Sådan sikrer du god content.
Før du går i gang med nyt indhold til din hjemmeside eller når du gerne vil sikrer dig, at det eksisterende indhold lever op til Googles guidelines, ja så læs gerne med her.
Spørgsmål du kan stille dig selv omkring hver enkelte undersides indhold:
Er indholdet originalt og unikt?
Står der blot det, som der egentlig står på alle andre hjemmesider i branchen? Eller har I noget særligt at byde ind med, der skiller jeres indhold ud positivt?
Det kan f.eks. være:
– Dybere informationsniveau, hvor mere er forklaret på undersider
– Egne diagrammer og tegninger
– Egne billeder i høj kvalitet
– Sammenligninger, oversigter, lister
– Tilknyttede eksperter, der skriver teksterne
Er indholdet komplet dækkende?
Her er det vigtigt, at lave ekstra undersider, der beskriver forskellige vigtige begreber – Det gør brugeren bliver på hjemmesiden og ikke skal ud og søge ekstra information.
Det er derfor vigtigt at alle begreber, som ikke er velkendte bliver beskrevet og der linkes til dem internt.
En ordbog med en god oversigt og rigtig god søgefunktion, kan virkelig være en enorm fordel.
Bidrager I med noget?
Har I noget at bidrage med online, eller er det I skriver nøjagtigt det samme som alle andre?
Kan I lave en anden vinkel, der gør det lettere at forstå eller noget andet, der giver jer en fordel kontra de andre?
Skriv selv teksterne – kopier ikke
Undgå såvidt muligt, at anvende kopieret eller omskrevet tekst. Teksterne og billederne skal være skrevet af jer og lavet af jer.
Her bør også nævnes at en Chatgpt tekst sagtens kan være en kopi – Hvis andre har bedt botten lave en tekst med nærmeste samme promt, så vil der ligge tekster andre steder med samme indhold.
Her er det yderst vigtigt at forstå, det Google forsøger er, at vise det bedste indhold indenfor et afgrænset område øverst. Det betyder indhold skrevet af en ekspert på området (en kendt ekspert) vil blive forfordelt kontra en bot tekst.
Er I eksperter, så bør I derfor skrive alle tekster selv og netop IKKE bruge AI.
Indeholder den øverste overskrift, en beskrivende og god sammenfatning af indholdet
Lav aldrig ”chokerende / Ekstrablads overskrifter”
Er siden en du ville anbefale andre at læse? (er I stolte af siden)
Er sidens indhold mindst på niveau (og meget gerne langt over) med det bedste, der findes i top 10 i Googles resultater nu?
Er indholdet opsat pænt med punkter, overskrifter, korrekt stavning og grammatik
Er sidens indhold så godt at andre kunne finde på at anvende det som en reference, ja måske nævne det og linke til det?
Er der faktuelle fejl i indholdet? Er alle data opdateret?
Er skribenten af indholdet velkendt som ekspert i branchen og let at finde online med profiler og udgivelser andre steder?
Onpage SEO – Det virker stadigvæk
Når indholdet er i det rigtige kvalitet, er det vigtigt, at huske Google er software og derfor er det nødvendigt at optimerer indholdet, så det falder i Googles smag.
H1 overskrift
Den øverste overskrift på hjemmesiden bør være større en alle efterfølgende overskrifter og meget gerne være formateret som en H1 overskrift.
Overskriftens indhold:
Det bør som udgangspunkt være en overskrift, der indeholder det vigtigste søgeord for hele siden = det søgeord den nye side gerne skal ranke på i Google.
Kan der inkluderet en vinkel så overskriften gør det muligt for Google at ranke siden på to søgninger, jamen å kan det være en fordel, men som udgangspunkt bør der her kun satses på en søgning / søgefrase.
H2 overskriften
Den efterfølgende overskrift bør være en anelse mindre end H1 i punktstørrelse og hver kan et synonym til søgeordet i H1 anvendes med fordel – eller en anden brug af søgeordet i H1 overskriften som giver mening.
Resten af overskrifterne
Sørg for at holde det simpelt, så næste overskrift er en H3 (gerne flere af dem under hinanden ) og så en H4 osv.
Sørg for overskrifterne indeholder forskellige synonymer og varianter i flertal, ental m.m. af det primære søgeord – inkluder ALDRIG søgeordet i alle overskrifter.
Lav ikke SEO tekster – Lav ekspert tekster
I dag er Google blevet så gode til at vurderer kvaliteten af tekster og indhold, at det ikke hjælper noget at gentage et søgeord mange gange eller f.eks. markere det med fed.
Vi er milevidt her.
Det samlede tekst vurderes ud fra forskellige tekstmodeller og der måles på brugernes adfærd, når de møder indholdet – hvor længe bliver de og læser, klikker de sig ind på andre undersider og retur igen? Hvordan bruger de siden og hvad ender de med at gøre til sidst?
Går de retur på Google og vælger et andet resultat på samme søgning? Eller fik de den ønskede information?
Det er med andre ord ikke noget med at du skal inkluderer et søgeord i de første 100 ord og gentage det 356 gange- eller at teksten skal være mindst 2500 ord lang.
Hvis det der står i teksten er det brugerne leder efter, så behøves der ikke stå mere.
Længden er i dag ikke vigtig – dog vil der nok være en form for minimum grænse inden for langt de fleste emner.
Derfor kan et tekst på 600 ord sagtens slå en tekst på 3000 ord – som i MEGET NEMT.
At lave en ny underside om et spørgsmål, hvor der f.eks. kun står JA (som besvarelse på et spørgsmål), vil som udgangspunkt stadigvæk være svær at ranke, da det ikke KUN er brugernes adfærd som tæller.
Spørg Hvem, hvordan og hvorfor mht. dit indhold
Hvem har lavet det?
Er det tydeligt og logisk, hvem der står bag indholdet?
Kan en ny bruger, der aldrig har været på hjemmesiden direkte læse hvem der står bag indholdet, eller ret nemt gætte sig til det? Er der her behov for at hjælpe brugeren?
Hvordan er det lavet
I visse tilfælde kan det være meget vigtigt at inkluderer viden om, hvordan indholdet er blevet til. Det kan f.eks. være vigtigt i en sammenligning af produkter, hvordan der er sammenlignet og hvem der har lavet tests – ja og hvordan hver test i praksis er lavet
Hvorfor
Hvorfor er indholdet lavet?
Ja, det er vel for at hjælpe brugerne af hjemmesiden med et-eller-andet
Men en god øvelse, at bruge hver gang der gøres klar til en ny underside – hvorfor laver vi den? Hvad er formålet, hvem kan den hjælpe?
Tak til SEO konsulent Jonas Jørgensen for deling af viden.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: