Tech

Facebook er danskernes digitale forsamlingshus – men til hvilken pris?

Danskerne er europamestre i sociale medier.

Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 9. juni 2025

En ny undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA, afslører, at hele 94 procent af befolkningen har en profil på mindst ét socialt medie, og at over halvdelen er aktive på tre eller flere platforme. Facebook indtager en suveræn førsteplads og bruges af 85 procent af danskerne – ikke kun til sociale forbindelser, men også til at få information fra lokale foreninger, skoler og fritidsaktiviteter.

Men bag det digitale samlingspunkt gemmer sig en alvorlig pris. Ifølge Jørn Guldberg, it-sikkerhedsekspert hos IDA, er danskernes personlige data blevet en handelsvare. “Du betaler med dit privatliv for at bruge Facebook, og det er dybt problematisk. Derfor burde hverken foreninger eller offentlige myndigheder kommunikere på Facebook,” advarer han i pressemeddelelsen fra IDA.

Særligt Dansk Idrætsforbund (DIF) har reageret på problematikken. I foråret anbefalede DIF, at kommunikation og organisering af aktiviteter flyttes væk fra sociale medier. Man fraråder specifikt brugen af Facebook og Snapchat til interne foreningsformål, en bevægelse der sender et klart signal om behovet for alternativer.

Befolkningen begynder at sige fra

Undersøgelsen viser også, at danskerne begynder at sige fra. 35 procent af tidligere X-brugere og 27 procent af TikTok-brugere har forladt platformene inden for de seneste to år. Jørn Guldberg peger på mediernes dårlige ry i forhold til databeskyttelse, etik og moderation som de centrale grunde til brugernes exit. “Vi har bevæget os søvngængeragtigt ind i techgiganternes spind af algoritmer, uden tanke for hvordan de udnytter vores personlige data eller skaber afhængighed for børn og unge. Det er på høje tid, at der kommer et opgør med den kultur,” siger han.

Facebook er blevet vores moderne forsamlingshus, men netop som det samler os, splitter det også. For med bevågenhed følger ansvar – og et behov for at stille spørgsmål ved, hvad vi egentligt siger ja til, når vi klikker “accepter”.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.