Hvis du fremover får en bule på parkeringspladsen ved supermarkedet, eller hvis du kommer ud for et mindre sammenstød foran børnenes sportshal, er der stor sandsynlighed for, at din forsikringssag bliver afgjort af kunstig intelligens (AI).
Tryg indfører nu en ny AI-model, som skal gøre behandlingen af bilskader hurtigere og lettere. AI-modellen vurderer inden for få timer – og nogle gange på få minutter – hvem der er skyld i skaden. Normalt kan det tage fra et par dage op til flere uger, når mennesker behandler sagen.
Ifølge Tryg vil AI afgøre cirka 85 procent af alle bilskadesager fremover. Kun de mest komplekse sager sendes videre til en menneskelig skadebehandler.
AI-modellen tager beslutningerne baseret på de oplysninger, som både du, modparten og eventuelt politiet giver ved anmeldelsen. Hvis sagen bliver for kompliceret, eller AI-modellen er i tvivl, bliver sagen altid sendt videre til en medarbejder.
Vi holder øje med modellen hele tiden og laver løbende stikprøver. AI’en overvåges præcis som en ny kollega, siger Maria Palsmark, skadedirektør hos Tryg ifølge Ritzau.
Den nye model er trænet på mere end 42.000 tidligere sager og er grundigt testet af Trygs egne eksperter.
Tryg forventer, at kunderne vil opleve en mere positiv og hurtig behandling, og selskabet peger på, at kundetilfredsheden typisk stiger markant, når svartiderne forkortes.
AI er et vigtigt element i Trygs strategi frem mod 2027, og brugen af kunstig intelligens vil i fremtiden også brede sig til flere områder af forsikringen oplyser de.
Om det nye tiltag føre til ændringer i anerkendelser af anmeldelser og lavere præmier lader vi tiden afgøre.