Er du selv blevet lokket med overraskende billige produkter fra webshops som Temu og Shein online? Så er du ikke alene. Flere og flere danskere shopper nemlig fra kinesiske webshops, viser en analyse fra Dansk Erhverv.
Netbutikken Shein er én af de webshops, der på blot et år er endt på en syvendeplads på listerne over de mest populære netbutikker. Også Temu er lige nu den app her i landet, der er mest populær – og det ser ikke ud til at stoppe foreløbigt. De kinesiske webshops benytter nemlig smart markedsføring, der lokker kunderne til.
Temu henvender sig til alle
Hvor Shein primært har fokuseret på at sælge sig selv som tøjfirma og henvendt sig til unge kvinder og mødre, dækker Temu bredere, selvom webshoppen først lige er kommet til Europa.
Temu sælger alt fra elektronik, køkkenredskaber og legetøj til sko, tøj og tilbehør – og det frister ikke kun grupper med en lavere indkomst. "Det er også folk med universitetsuddannelser og doktorgrader, som køber ting som opladningsledninger. For de kan få varerne langt billigere, end hvis de køber det herhjemme", udtaler Niels Ralund til TV2.
Er webshops som Temu fremtiden for danske forbrugere?
Temu er én af de mere kontroversielle webshops, som er spået til at fylde mere og mere i onlinehandlen i de kommende år ifølge analysen fra Dansk Erhverv. Udover at rette deres markedsføring mod alle og sælge alt, du kan drømme om, bruger de også en bestemt teknik i deres markedsføring – nemlig spil- og konkurrenceelementer, skriver TV2.
Webshoppen sælger allerede billige varer og tilbyder oveni rabatkoder, som forbrugerne skal skynde sig at indløse. Det er med til at få de danske kunder til at klikke "køb", selvom varen ikke nødvendigvis er i god kvalitet eller lavet under ordentlige forhold. Det giver dermed en øget risiko for, at varerne fra de kinesiske webshops indeholder skadelig kemi, er af dårlig kvalitet eller laves under forhold, vi ikke ville godtage herhjemme.