Annonce

Annonce

Tilsyn vil udvide tjek af elselskaber for mangelfuld afregning

Elinstallationer
Elinstallationer (Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix)

Forsyningstilsynet tjekker nu yderligere ni elselskaber for, om de overholder lovgivningens krav om slutafregning og tilbagebetaling af tilgodehavender.

Det oplyser Forsyningstilsynet i en pressemeddelelse.

Tilsynet har i forvejen indledt en undersøgelse af selskabet Modstrøm A/S.

De ni yderligere selskaber, der nu tjekkes, er: Andel Energi A/S, energy A/S, Edison EL apS, Nettopower A/S, OK A.m.b.a., Power4U ApS, Strømtid ApS, Velkommen A/S og Vindstød A/S.

Det ekstra tjek sker pü baggrund af en mistanke om, at lovgivningen ikke i alle tilfÌlde bliver overholdt, forklarer Forsyningstilsynets direktør, Carsten Smidt.

– Vores informationer og indledende undersøgelser har afdĂŚkket en risiko for, at elforbrugere ikke har fĂĽet udbetalt deres penge rettidigt – eller i vĂŚrste fald slet ikke.

– Vi sĂŚtter derfor nu ind med en mere omfattende kontrol af elhandelsvirksomhedernes praksis pĂĽ omrĂĽdet, siger han.

Forsyningstilsynet indledte sidste ür en undersøgelse af selskabet Modstrøm A/S.

Jyllands-Posten beskrev i flere artikler, at flere af selskabets kunder ikke fik besked om, at de havde beløb til gode, da de skiftede til et nyt elselskab.

Selskabet havde i nogle tilfÌlde heller ikke overholdt fristerne for, hvornür slutopgørelsen skal vÌre fÌrdig, skrev mediet.

Loven siger, at en elkunde skal have modtaget en slutafregning fra et elselskab, senest seks uger efter at et skift af elselskab er registreret, eller fra tidspunktet for leveringsophør pü den pügÌldende adresse ved flytning.

For meget betalte acontobeløb skal tilbageføres til elkunden samtidig med slutafregningen.

Det fremgür ikke af pressemeddelelsen fra Forsyningstilsynet, hvornür undersøgelsen af selskaberne forventes afsluttet.

/ritzau/

Annonce

Annonce

Annonce