Trumps USA

Han er dummere end en sæk mursten’: Musk vs. Navarro i opgør om told

Høje tariffer og lavt til loftet i det Hvide Hus – dramaet mellem Elon Musk og Peter Navarro eskalerer.

Han er dummere end en sæk mursten’: Musk vs. Navarro i opgør om told
Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 9. april 2025

Høje tariffer og lavt til loftet i det Hvide Hus – dramaet mellem Elon Musk og Peter Navarro eskalerer.

Midt i natten trådte Donald Trumps vidtrækkende toldpolitik i kraft. De nye afgifter rammer blandt andet kinesiske varer med hele 50 % ekstra, og bølgerne går højt – især blandt dem, der burde stå samlet bag præsidentens beslutninger.

Elon Musk, en af Trumps mest prominente rådgivere, har ikke lagt skjul på sin modstand. Tværtimod har han kastet sig ud i et højlydt, digitalt slagsmål med Trumps chefstrateg for handel, Peter Navarro. Sidstnævnte har nemlig offentligt sået tvivl om, hvorvidt Tesla overhovedet er en bilproducent.

Han er ikke en bilproducent – han samler bare bildele,” udtalte Navarro i et interview med CNBC.

Udtalelsen blev hurtigt mødt af et verbalt uppercut fra Musk på X (tidl. Twitter), hvor han kaldte Navarro for “en moron” [ idiot ] og “dummere end en sæk mursten.” Ifølge Musk er beskyldningerne ikke bare fornærmende – de er direkte usande. Tesla har nemlig domineret Cars.coms liste over de mest amerikansk-producerede biler siden 2021.

Sagen er ikke kun personlig

Sagen handler dog ikke kun om personlige fornærmelser. Den rører ved en dybereliggende uenighed om USA’s fremtidige kurs på handelsområdet. Musk, som har bygget sin forretning på en global forsyningskæde, ser Trumps toldpolitik som en trussel mod innovation og konkurrenceevne.

Samtidig forsøger Det Hvide Hus at nedtone konflikten. Under en pressebriefing blev pressesekretær Karoline Leavitt spurgt, om den interne uenighed kunne skabe forvirring omkring tariffens konsekvenser. Hun svarede tørt:

“Boys will be boys, og vi lader deres offentlige ordveksling fortsætte.”
( “Drenge vil være drenge og vi lader deres offentlige ordveksling fortsætte” )

Men der er mere på spil end blot lidt intern fnidder. Den planlagte told på komponenter som motorer og transmissioner – helt op til 25 % – kan ramme både Tesla og resten af den amerikanske bilindustri hårdt. Derfor har både Musk og rivaler som Ford været ude med advarsler.

Fords topchef Jim Farley har markeret støtte til Musk, og pointerede, at F-150 lastbilen bliver udviklet og produceret “inden for en kvadratmil” i Dearborn, Michigan. Et elegant vink med en vognstang om, hvad “amerikansk produktion” burde betyde – uden importrestriktioner og uoverkommelige priser.

Imens fortsætter ordkrigen på sociale medier, hvor Musk forsøger at råbe toldlogikken til fornuft, mens Navarro står fast. Men som det ser ud nu, er det hverken tolden eller temperamentet, der har toppet endnu.

Turisterne siger nej tak til USA

Læs også: Turisterne siger nej tak til USA

Født i USA – men alligevel fængslet som “ulovlig”

Læs også: Født i USA – men alligevel fængslet som “ulovlig”