Udland

Tidlig påske hjælper Norwegian med at fylde flyene i marts

Flere passagerer, mere fyldte fly og højere priser giver Norwegian massiv indtægtsfremgang ifølge analytiker.

Tidlig påske hjælper Norwegian med at fylde flyene i marts
I alt fløj 1
Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 5. april 2024

En tidlig påske var med til at fylde Norwegians fly i marts.

I alt fløj 1,54 millioner passagerer med det norske flyselskab i marts. Det er tre procent flere end samme måned året før.

Samtidig steg belægningsgraden til 85 procent, hvilket var fire procentpoint mere end året før.

Det viser Norwegians passagertal for marts.

– Vi er meget glade for endnu en gang at kunne præsentere stærke trafiktal, som i denne måned fik ekstra momentum på grund af en tidlig påske, siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian, i en pressemeddelelse.

Stigningen i antallet af passagerer er beskeden, mener Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef i Sydbank og følger luftfartsbranchen tæt.

Alligevel får selskabet en “massiv” fremgang i indtægterne, skriver han i en kommentar.

Det skyldes foruden flere passagerer, at flyene er fyldt bedre op, samtidig med at billetpriserne ifølge Jacob Pedersen er steget med 13 procent.

– Det er endnu et bevis på, at Norwegian står godt kommercielt og har godt fat i kunderne, skriver han i en kommentar til tallene.

– De seneste regnskaber har også vist, at selskabet har fundet melodien indtjeningsmæssigt, og Norwegian kigger ind i et rigtig godt 2024, hvis den høje rejselyst varer ved, lyder det videre.

Ifølge Jacob Pedersen er Norwegians indtægter i marts steget omkring 350 millioner norske kroner til omkring 1,9 milliarder norske kroner. Det svarer til cirka 1,2 milliarder kroner.

Flyselskabet Widerøe, som Norwegian købte i sommeren 2023, havde knap 280.000 passagerer. Det samlede passagertal for hele Norwegian-koncernen var dermed på 1,82 milliarder i marts.

Passagertallet hos Widerøe er dog faldet 4,5 procent i marts sammenlignet med marts i 2023.

Widerøe har normalt færre passagerer i perioder med helligdage, skriver selskabet i en pressemeddelelse. Det skyldes, at nogle af selskabets store kundegrupper som eksempelvis forretningsrejsende rejser mindre.

ritzau/

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.