Ukraine
Skibet var på vej efter korn. Så ramte to droner
Et civilt fragtskib var på vej gennem den ukrainske maritime korridor mod en havn i Greater Odesa, da det blev ramt af to droner.
Skibet sejlede under Saint Kitts og Nevis-flag og skulle efter oplysninger fra den ukrainske havnemyndighed laste korn i Ukraine.
Angrebet udløste en brand om bord. Besætningen fik selv slukket branden, og der er ikke meldt om tilskadekomne blandt de ombordværende.
Ifølge Ukraines ministerium for lokalsamfund og territorial udvikling blev skibets navigationssystem påvirket efter angrebet. En patruljebåd blev derfor sendt ud for at eskortere fartøjet videre.
Hændelsen kommer kort efter et lignende angreb i Sortehavet. Den 14. april blev et civilt skib under liberisk flag angrebet, mens det var på vej mod Odesa for at laste majs. Også her opstod der brand om bord, men besætningen fik den hurtigt slukket, og skibet fortsatte til havnen.
Den 23. april oplyste Ukraines flådestyrker desuden, at de havde ødelagt et russisk ubemandet overfladefartøj nær Odesa-regionen. Fartøjet forsøgte ifølge ukrainske oplysninger at nærme sig en af regionens havne.
Angrebet på det civile fragtskib føjer dermed endnu en hændelse til den maritime konflikt omkring Odesa, hvor civile fartøjer, korntransporter og havneinfrastruktur fortsat befinder sig tæt på krigens frontlinjer.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: